این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
ادب فارسی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۳-۱۶۰
عنوان فارسی
معرفتشناسی هزل تعلیمی در آثار سنایی غزنوی
چکیده فارسی مقاله
هزل تعلیمی را میتوان یکی از مهمترین ارکان ادب تعلیمی فارسی (بهویژه بعد از سنایی) بهشمارآورد. این طنز؛ اغلب روایی، ریشخندزن، تلخ، گاهی خارج از دایرۀ اخلاق، هنجارشکن، تأثیرگذار و در نهایت هدفمند و معناگراست. این پژوهش، ژرفساختِ فکری هزل تعلیمی را در سخن سنایی جستوجو میکند. سنایی مهمترین وظیفۀ آدمی را در جهان کسب معرفت میداند. به اعتقاد سنایی، تنها راه رسیدن به این هدف، انقیاد بیچونوچرا به تعالیم قرآنی و راهنماییهای دینی است، امّا انسان مغرورانه دوستتر میدارد که این مسیر را با تکیه بر قوای ادراکی خود بپیماید و از آنجا که این حواس برای کسب چنین معرفتی ناکارآمد است، آدمی به خطاهای معرفتی فراوان دچار میشود و به بیراهه میرود، امّا همچنان توهم معرفت دارد؛ بدینسان، موقعیتی دوگانه و مضحک ایجاد میشود. هزل تعلیمی سنایی در مرز باریک بین شناخت و توهمِ شناخت ساخته شده است و هدف اصلی او از ساختن چنین حکایات و تمثیلات طنزآلود، تذکر خطاهای معرفتی آدمی به اوست؛ بنابراین، میتوان گفت اغلب طنزهای سنایی، مبتنی بر دیدگاه معرفتشناختی وی و فلسفۀ اسلامی است و براساس خردهگیریها و اعتراضات فراوان او به تکیۀ آدمی بر قوای ادراکی و حواس ناکارآمد خود، برای رسیدن به معرفت و درک حقیقت ساخته شدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Epistemology of Satire in the Works of Sanai Ghaznavi
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Satire didactic, Sanai Ghaznavi, Epistemological Study
نویسندگان مقاله
نرگس اسکویی |
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی بناب (Islamic azad university of bonab)
نشانی اینترنتی
http://jpl.ut.ac.ir/article_61920_c0125c099a1ec14c312be5b8207c6afc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/577/article-577-404032.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات