این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۳۱۳-۳۳۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر همکاری در صنعت فناوری اطلاعات بر عملکرد نوآوری در شرایط اجرای استراتژی هم رقابتی
چکیده فارسی مقاله در محیط تجاری امروزی شرکت‌ها با فشارهای زیادی برای نوآوری و ایجاد دانش جدید مواجه‎اند که این مسائل آنها را وادار کرده مبالغ زیادی برای تحقیق و توسعه، سرمایه‎گذاری­های با ریسک بالا، ایجاد منابع انحصاری و حتی حرکت به‌سوی محصولات با فناوری بالا و چرخه عمر کوتاه صرف کنند. در این میان، استراتژی هم­رقابتی (رقابت و همکاری به‌صورت همزمان) برای شرکت‌هایی که به‌دنبال نوآوری به‌منظور رقابت در بازار جهانی امروزی هستند، ضروری است و فرصت­های نوآوری زیادی برای آنها ایجاد می­کند. در این پژوهش به بررسی تأثیر همکاری در صنعت فناوری اطلاعات بر عملکرد نوآوری در شرایط اجرای استراتژی هم­رقابتی پرداخته می­شود. این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از لحاظ جمع‎آوری اطلاعات توصیفی ـ پیمایشی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را شرکت­های فعال در صنعت فناوری اطلاعات در ایران شکل می‎دهد و داده‌ها از 180 شرکت جمع­آوری شده‎اند. فرضیه­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار WARP PLS3 آزمایش شدند. یافته­ها نشان دادند همکاری در صنعت و استراتژی هم­رقابتی بر عملکرد نوآوری تأثیر دارد و استراتژی هم­رقابتی رابطه بین همکاری در صنعت فناوری اطلاعات و عملکرد نوآوری را تعدیل می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رقابت، صنعت فناوری اطلاعات، عملکرد نوآوری و هم‌رقابتی،

عنوان انگلیسی The Effect of Cooperation in IT Industry on Innovation Performance in Condition of Implementing Coopetition Strategy
چکیده انگلیسی مقاله In today's business environment companies are facing pressure to innovate and create new knowledge, that these issues have forced them to spend large sums on research and development, involving in high-risk investments, finding exclusive sources and even look for high-tech products with short life cycle. Coopetition strategy (competition and cooperation simultaneously) for companies that are seeking to innovate in order to compete in today's global market, is an essential strategy and provide many innovation opportunities for firms. In this study, the effects of collaboration in IT industry on innovation performance has been investigated in the implementation of the coopetition strategy. This study, is an applied research in terms of purpose, a descriptive survey in terms of data gathering and a correlational study considering relations between variables. The study population consists of Iranian companies operating in IT industry. Data were collected from 180 companies. The hypotheses were tested using structural equation modeling via WARP PLS3. The results showed that coopetition strategy and cooperation in industry has an impact on innovation performance. Also, coopetition strategy moderate the relationship between the cooperation in industry and innovation performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرتضی سلطانی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سید محمدباقر جعفری | seyed mohammadbagher
استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

راضیه بی ننده | بی ننده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی بین الملل، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_60717_4351d66c3e8b48d02b4d297b13b5c5ce.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-404325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات