این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۵، شماره ۶، صفحات ۶۹۷-۷۰۶
عنوان فارسی
اثر آموزش مهارت های زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسرده ساز در همسران جانبازان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: جنگ موجب بروز مشکلات برای افرادی میشود که به طور مستقیم و غیرمستقیم در جنگ درگیر بودهاند، از جمله این افراد همسران جانبازان هستند. از اختلالات شایع در این گروه میتوان به افسردگی اشاره داشت. با توجه به نقش مهم نشخوار فکری در آغاز و تداوم افسردگی هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر فراوانی نشخوارهای فکری افسردهساز در همسران جانبازان بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود. نمونه پژوهش شامل 20 خانم در بازه سنی 39 تا 58 سال بود. پس اعلام برگزاری کلاسهای اموزش مهارت زندگی ویژه همسران جانبازان در خانه سلامت اراک در نخستین جلسه شرکت کنندگان به سیاهه نشخوار فکری پاسخ دادند. مهارتهای زندگی طی 10 جلسه2 ساعته توسط دو مربی آموزش داده شد. در نهایت در جلسه آخر مجددا سیاهه نشخوار فکری جهت پاسخگویی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. یافتهها: بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در مولفه های سردرگریبانی، نشخوار فکری، و نشخوار فکری نتایج افسردگی تفاوت معناداری وجود داشت و پس از اموزش مهارتهای زندگی میانگین پس آزمون کاهش یافته است. به علاوه، بر اساس یافتههای پژوهش ارتباط معناداری بین وضعیت اشتغال و نشخوارهای فکری افسرده ساز به دست نیامد. نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی دستیابی به خوداگاهی و شیوه درست کنترل احساسات و مقابله با استرس را ممکن میسازد و از این طریق موجب کاهش نشخوارهای افسرده ساز می گردد. با این حال پژوهشهای آتی می توانند تاثیر آموزش مهارتهای زندگی را بر باورهای فراشناختی مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نشخوار فکری، افسردگی، مهارتهای زندگی، همسران جانبازان،
عنوان انگلیسی
The Effect of Life Skills Training on the Frequency of Depressive Rumination among Spouses of Veterans
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Wars directly and indirectly cause physical and psychological affects on people, including veterans and their spouses. Given the important role of depressive rumination in the initiation and persistence of depression, the purpose of this study was to evaluate the effect of life skills training on the frequency of depressive rumination among the spouses of veterans. Subjects and Methods: The study was a pre-post test single group. The sample consisted of 20 women in the age range 39 to 58 years. After the announcement of a special life skills training classes for spouses of veterans at Arak health house. In the first session, participants responded to rumination Inventory. Life skills training during 10 sessions of 2 hours was taught by two instructors. Finally, at the last session, the participants responded to rumination inventory. Results: There was significant difference between pre- and post-test in uncertainty, rumination, depression rumination components In addition the relationship between employment status and depressive rumination was not significant. Conclusion: Life skills training leads to achieving self-awareness and control of emotions and reduces stress. آیا منظور شما این است: از این طریق موجب کاهش نشخوار های افسرده ساز میگردد. However, future research can investigate impact of life skills on metacognitive beliefs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Rumination, Depression, Life skills, Spouses of veterans
نویسندگان مقاله
ریحانه شیخان |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
حمیدرضا حسن آبادی |
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
محمدعلی سپهوندی | mohammad ali
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
فضل اله میردریکوند |
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_45428_6ec879a3e8d6311426d540d05b36f147.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-405659.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات