این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله علمی پزشکی جندی شاپور
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۶
عنوان فارسی
مقایسۀ اختلال صداهای گفتاری در کودکان عقبماندۀ آموزشپذیر فارس زبان و عرب_فارس زبان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال صداهای گفتاری ((Speech Sound Disorders عمدهترین گروه از مراجعهکننده به آسیبشناسان گفتار و زبان را تشکیل میدهند. هدف از این مطالعه، مقایسۀ اختلال در صداهای گفتاری در کودکان عقب ماندۀ آموزشپذیر فارس زبان و عرب_فارس زبان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی بود. تعداد افراد شرکتکننده 354 نفر بود. 142 نفر تکزبانه بودند و 212 نفر دو زبانه عرب_فارس زبان بودند. سن شرکتکنندگان در پژوهش بین 5 تا 10 سال بود. این پژوهش فقط در جنس مذکر انجام شد. از آزمونهای رسمی و غیر رسمی در تشخیص اختلال صداهای گفتاری استفاده شد. یافتهها با استفاده از نسخۀ 18 نرمافزار آماری SPSS آنالیز شد. مقایسۀ اختلال در دو گروه تکزبانه و دو زبانه با آزمون کای اسکوئر انجام شد. یافتهها: شیوع اختلال در صداهای گفتاری در کودکان عقبماندۀ ذهنی تکزبانۀ 43 درصد و در دو زبانهها 9/17 بود. 0001/0= pبود. یافتها ارتباط معناداری بین اختلال در صداهای گفتاری و دو زبانگی نشان داد. نتیجهگیری: یافتهها در مقایسه با متون مشخص کرد که اختلال در صداهای گفتاری در کودکان عقبماندۀ ذهنی نسبت به کودکان سالم شیوع بالاتری داشت. همچنین این اختلال در کودکان تکزبانه شایعتر بود و این اثر مثبت دو زبانگی را بر روی اختلال در صداهای گفتاری در کودکان عقبماندۀ ذهنی نشان داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال صداهای گفتاری، دو زبانگی، تکزبانگی،
عنوان انگلیسی
Comprision of Speech Sound Disorders in Persian and Arabic-Persian Educable Mental Retarded Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Children with speech sound disorders form largest portion of speech language pathologist caseload. Aim of this study was to compare speech sound disorders in monolingual and bilingual educable mental retarded children. Subjects and Methods: In this descriptive analytic study, the number of participants was 354. One hundred forty two children were monolingual and 212 were Arabic-Persian bilingual. All of them were male. Results were analyzed with SPSS version 18, using chi-square test. Results: Prevalence of speech sound disorders in monolingual children was 43 % and in bilinguals was 17.9 % (P< 0.001). There was significant relation between speech sound disorders and bilinguism. Conclusion: In correlation with previous literature findings, the results from this study showed that speech sound disorders are more prevalent in mental retarded children comparing with mentally normal children. In addition, this disorder is more prevalent in monolingual children and supports the positive effect of bilingualism on articulation and phonological characteristics
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Speech Sound Disorders, Bilinguism, Monolinguism
نویسندگان مقاله
حسن خرم شاهی |
گروه گفتار و زبان، دانشکدۀ توان بخشی، مرکز تحقیقات توان بخشی عضلانی اسکلتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
فرزانه عربعلی |
آموزش و پرورش استثنایی شهرستان اهواز، اهواز، ایران.
سید محمود لطیفی | seyed mahmoud
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jsmj.ajums.ac.ir/article_46915_627d015cc29f23c7cd1920b3592360b1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/106/article-106-405704.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات