این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات تفسیری
، جلد ۷، شماره ۲۷، صفحات ۱۲۳-۱۳۸
عنوان فارسی
واکاوی مفهوم «تعلیم اسماء» در قرآن
چکیده فارسی مقاله
در قرآن کریم از جمله در آیات 30 تا 33 بقره، از تعلیم «اسماء» به حضرت آدم×، به مثابه خلیفه برگزیده الهی در زمین، یاد شده است اما با توجه به بیان سربسته قرآن و عدم انسجام و همگونی لازم در روایات تفسیری، آراء مفسران نیز در تحلیل آن مختلف است. در مقاله حاضر سه دیدگاه متمایز دراینباره مطرح شده است: دیدگاه اول به معنای ظاهری تعلیم اسماء و حمل آن بر آموزش نامهای اشیاء نظر دارد؛ دومین دیدگاه افزون بر نامهای اشیاء، خصوصیات و معانی دقیق و گسترده اشیاء را نیز در این تعلیم مطرح میکند؛ در سومین دیدگاه از اسماء، تحلیلی فلسفی عرفانی ارائه شده است و آن را به حقایق نورانی فراتر از عالم طبیعت تفسیر کرده است. دو دیدگاه نخست با نقد جدی همراه است و دیدگاه سوم قابل دفاع است. در عین حال بر اساس برخی شواهد روایی از وجه دیگری نیز میتوان در تحلیل علم الاسماء و نسبت تعلیم اسماء با جریان جعل خلافت سخن گفت که با ساختار آیات نیز همگونتر است. بر پایه این وجه، اسماء به همان نام و نشانهای متعارف افراد خاصی از اولیاء و حجتهای الهی قابل تفسیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آیه 30 تا 33 بقره، تعلیم اسماء، خلیفه الهی، حضرت آدم
عنوان انگلیسی
A Research of the Meaning of “Teaching Names”in the Quran
چکیده انگلیسی مقاله
In the Quranic verses including verses 30 to 33 of Al-Baqara, the teaching of “names” to Adam, the one who God selected as caliph on earth, has been mentioned. However, according to the vague statements of the Quran and lack of necessary coherence and uniformity in commentary narrations, the commentator’s opinions are different either. Here, three different viewpoints are proposed: the first viewpoint is related to the surface meaning of teaching names and it refers to teaching the name of objects. In addition to the name of objects, the second viewpoint presents the features, accurate meanings and domain of objects in this teaching. In the third viewpoint about names, a philosophical-mystical analysis is proposed and it is interpreted beyond the illustrating realities of the natural world. Here, the first two viewpoints are strongly criticized and the third one is defensible. Meanwhile, based on some narrative evidences, we can discuss the science of names and relation of the teaching of names with forging caliphate from another aspect which is more in harmony with the structure of the verses. Based on this aspect, the names are interpretable as the common names of some specific persons from Imams and divine authorities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد اسعدی | mohammad asadi
research institute of hawzah and university
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1138/article-1138-406008.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات