این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۱-۰
عنوان فارسی
شناسایی شاخصههای مکتب امام حسین(ع) با تکیه بر مقتل الحسین ابومخنف
چکیده فارسی مقاله
بررسی متن محورِ آثار کهن این امکان را فراهم میآورند تا در بررسی علمی سیر تحول تاریخنگاری در عرصههای مختلف، مبنایی برای تشخیص برخی تفاوتهای محتوایی ایجاد شده در متون داشته باشیم. تکیه ابومخنف در نگارش کتاب مقتل الحسین(ع) بر جزئیات و محاورات و نیز نزدیکی دوره حیات او به واقعه کربلا، مجموعهای نادر از عملکرد امام(ع) در مراحل مختلف شکلگیری واقعه کربلا را در اختیارمان قرار داده است. بر این اساس، پاسخ به این پرسش که وجه تعلیمی مکتب امام حسین(ع) از آغاز حرکت ایشان از مدینه تا رسیدن به کربلا و شهادتشان بر چه شاخصههایی استوار بوده است، منظور نظر تحقیق حاضر قرار گرفته است. نتیجه این پژوهشِ توصیفی ـ تحلیلی، حاکی از آن است که آگاهی دادن به مخاطبان شاخصه اصلی مکتب امام حسین(ع) در مسیر حرکت ایشان بوده است. ایشان این مهم را با محوریت دو موضوع به انجام رسانیدهاند: بیان ویژگیهای رهبر مسلمانان و عدم مشروعیت حکومت وقت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Identification of Imam Hossein’s (AS) School Characteristics Relying on Abu Mikhnaf’s Maqtal al-Hossein
چکیده انگلیسی مقاله
Investigating the texts of the ancient works provides the possibility for a scientific review of the evolution of historiography in different fields and it gives a basis for identifying some of the content differences in the texts. Abu Mikhnaf's reliance on the details and conversations in the compilation of Maqtal al-Hossein, as well as the proximity of his life to the event of Karbala, provides us with a rare collection of Imam's activities at various stages of the formation of the Karbala event. Accordingly, this study seeks to answer this question: what were the characteristics of the educational aspect of Imam Hossein's school from the beginning of his movement from Medina to Karbala to the time of his martyrdom. The results of this descriptive-analytic study indicate that informing the people was the main characteristic of Imam Hossein's school in the course of his movement. Imam focused on two issues: expressing the characteristics of the leader of the Muslims and declaring the lack of legitimacy of the government.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا نجفیان رضوی | najafian razavi
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
محبوبه فرخنده زاده |
گروه معارف دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ معصومان(ع) با رویکرد فرهنگی و تمدنی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات