این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 آذر 1404
زن در توسعه و سیاست
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۰۰
عنوان فارسی
نقش جنسیت در مصرفگرایی سیاسی شهروندان
چکیده فارسی مقاله
در عصر جدید، کانون توجه مردم به سیاست از حوزههای عمومی به حوزههای خصوصی، از تعلقات جمعی به تعلقات شخصی و از ایدئولوژیهای یکسانساز به هویتهای فردی در حال حرکت بوده است. از طرف دیگر، سیاستهای جدید، شیوهای از مشارکت را پیشنهاد میدهند که از طریق زیر سؤال بردن مشروعیت ساختارهای موجود، با کانالهای ارتباطی موجود مخالفت میکنند. در این زمینه، یکی از شیوههای سیاستهای جدید، مصرفگرایی سیاسی است. مصرفکنندگان سیاسی افرادی هستند که کالاها و خدمات مورد نیاز خود را بر اساس ملاحظات سیاسی و اخلاقی جامعۀ خودـ و نه نفس خود کالاـ انتخاب میکنند. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطۀ جنسیت و مصرفگرایی سیاسی شهروندان شهر سبزوار است. روش تحقیق در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها، روش پیمایشی است. این مطالعه روی 416 نفر از زنان و مردان شهر سبزوار انجام گرفته است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن به روش صوری و پایایی آن به کمک آمارۀ آلفای کرونباخ سنجیده شده است. با در نظر گرفتن سه وجه از مصرفگرایی سیاسی، یعنی رفتارها، انگیزهها و عادتها، مشاهده میشود که تفاوت معناداری در میزان مصرفگرایی سیاسی پاسخگویان زن و مرد وجود دارد و زنان تمایل بیشتری به استفاده از مصرفگرایی سیاسی جهت تأثیرگذاری بر تصمیمات عمومی در جامعه دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکاف جنسیتی، مشارکت سیاسی، مصرفگرایی سیاسی،
عنوان انگلیسی
The Role of Gender in Citizens’ Political Consumerism
چکیده انگلیسی مقاله
In the new age, the canon of people’s attention to politics have been moving from public domains to private ones, from collective belongingness to personal one, and from homogenizing ideologies to personal identities. In addition, new policies offer a new method of participation which opposes the existing communication channels via questioning legitimacy of the existing structures. Thus, one of the methods of new policies is political consumerism. Political consumers are individuals who select their required goods and services based on their societies’ political and moral considerations and not the nature of the goods themselves. The aim of the present study is to investigate the relationship between gender and political consumerism of citizens of Sabzevar. The data collection and analysis method is survey research. This study was conducted on 416 male and female citizens of Sabzevar City. To collect data, a questionnaire was employed. The validity of the questionnaire was evaluated formally and its reliability was assessed via the Cronbach’s alpha coefficient. Considering three aspects of political consumerism, behaviors, motivations, and habits, it was observed that there is significant differences in the degree of political consumerism of male and female respondents. In addition, women have more tendency to use political consumerism for influencing public decisions in the society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Gender gap, political participation, political consumerism
نویسندگان مقاله
محمودرضا رهبرقاضی |
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امین کوشکی |
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه حکیم سبزواری
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)
نشانی اینترنتی
http://jwdp.ut.ac.ir/article_61988_238c20e716038f3ba3b8b06910144b3d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/889/article-889-406198.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات