این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
علوم زمین
، جلد ۲۴، شماره ۹۵- مهندسی و محیط زیست، صفحات ۵۷-۶۸
عنوان فارسی
تعیین طیف طراحی سرعت برای خاکهای نوع I و II ایران
چکیده فارسی مقاله
در زمینلرزههای مخرب، همواره خرابیهای بسیاری در سازههایی مانند شریانهای حیاتی و لولههای مدفون همگام با تخریب ساختمانهای با جرم زیاد مشاهده شده است. این تخریبها گاه آسیبهای به مراتب جدی را بهوجود آورده است. میزان نیروی جذب شده و خرابیهای ناشی از زمینلرزه در سازههای روزمینی، متناسب با اینرسی و جرم آنهاست. بهگونهای که با افزایش شتاب، میزان نیروهای وارده نیز بیشتر میشود. این در حالی است که در سازههای مدفون رفتار سازه تحت تأثیر رفتار خاک پیرامونی بوده و جرم سازه در مقایسه با خاک محیطی خود بسیار ناچیز و قابل اغماض است. بنابراین استفاده از روشهای مبتنی بر متغیر شتاب زمینلرزه در طراحی چنین سازههایی نمیتواند به تنهایی کافی باشد و وجود طیف طراحی سرعت در کنار طیف شتاب موجود در آیین نامه 2800 ساختمانها ضروری به نظر میرسد. زیرا طراحی لرزهای چنین سازههایی بر پایه روش پاسخ تغییر مکان است. به این صورت که ابتدا جابهجایی زمین در محل سازه مدفون با استفاده از طیف پاسخ سرعت محاسبه و برهمکنش میان زمین و سازه زیرزمینی با روش شبهاستاتیکی تحلیل میشود. طیف پاسخ سرعت برای طراحی لرزهای سازههای مدفون بر پایه بیشینه پاسخ لایه سطحی زمین در اثر ورود شتاب مورد نظر به لایه زیرین در یک مدل تحلیلی پروفیل خاک به دست میآید. در این پژوهش سعی شده است تا با توجه به اطلاعات شتابنگاشتی که از زمین لرزههای مختلف در ایران به دست آمده است، به تعیین منحنی ضریب طیفی سرعت برای خاکهای نوع I وII پرداخته شود. برای این منظور، از میان اطلاعات شتابنگاشتی دریافتی از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، 306 شتابنگاشت افقی خاک نوع I و 323 شتابنگاشت افقی خاک نوع II انتخاب شد. طیف بهنجار شده سرعت هر شتابنگاشت بر مبنای بیشینه مقادیر دامنه سرعت و شتاب بهصورت جداگانه به دست آمد. بر این اساس برای هر یک از این دو نوع خاک، دو مجموعه طیف پاسخ سرعت بهنجار شده به دست آمد. سپس برای هر مجموعه، طیف طراحی میانه و 84% تعیین شد. در پایان مدل ریاضی منحنیهای ضریب طیفی سرعت تعیین و در قالب فرمول برای شرایط خاک نوع I وII در ایران ارائه شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
طیف پاسخ، طیف طراحی سرعت، شریان های حیاتی، خاک نوع I وII،
عنوان انگلیسی
Determining the Speed Spectrum for Soils of Type I and II of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
In destructive earthquakes lots of break down in structures such as vital lifelines and buried pipelines also destruction of massive buildings have always been observed. These destructions can sometimes cause more serious injuries. The absorbed force and destruction caused by the earthquake in surface structures are proportional to their mass and inertia, so that with increasing acceleration, the amount of forces is higher. This is despite the fact that the behavior of buried structures actually influenced by the behavior of the surrounding soil and the mass of structure in comparison with their environmental soil is very small and negligible. Therefore, using the methods based on earthquake acceleration parameter can’t be sufficient in designing of such structures and existing of the speed spectrum designing along with the acceleration spectrum available in 2800 building code is also necessary, because the seismic design of such structures is based on the displacement response method. That is, first the displacement of the earth in location of buried structures using velocity response spectrum is calculated and the interaction between earth and underground structure is analyzed with quasi- static method. Velocity response spectrum for seismic designing of buried structures based on the maximum response of the earth surface layer due to the desired acceleration entering the bottom layer is obtained from a soil profile analytical model. In this study, we have tried to determine the curve of the velocity spectrum factor for soil type 1 and 2 according to the accelerograms data obtained from different earthquakes in Iran For this purpose, among the received accelerograms data from the Building and Housing Research Center, we selected 306 horizontal accelerograms of soil type I and 323 horizontal accelerogram of soil type 2.The normalized velocity spectrum of each accelerogram were calculated separately based on the maximum values of the velocity domain and acceleration. Accordingly, for each of these two types of soil we obtained two sets of normalized velocity response spectrum. Then, for each set, mid and 84% - design spectrum were determined. Finally, mathematical model of velocity spectrum factor curves was determined and presented in the formula for soil conditions of types 1 and 2 of Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس مهدویان |
استادیار، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
میثم حسنی |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی آب و محیط زیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
نشانی اینترنتی
http://www.gsjournal.ir/article_42150_0e121687dec990acfc229ced8f69a109.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/960/article-960-406511.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات