این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۲-۴۷
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه آرام سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا
چکیده فارسی مقاله
زمینه و مقدمه: مطالعات بر نقش آموزش و روش های غیردارویی مانند تکنیک های آرام سازی بعنوان اولویت درمان اضطراب بارداری تاکید می کنند. هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی به همراه تکنیک آرام سازی بر اضطراب زنان باردار نخست زا بود. روش بررسی: در یک مطالعه تجربی، با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای 120 نفر از زنان نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر قزوین به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تخصیص یافتند. مداخله آموزشی شامل 3 جلسه آموزش گروهی و یک جلسه آموزش آرام سازی به همراه لوح فشرده و کتابچه آموزشی بود. ابزار گرد آوری داده ها شامل سوالات دموگرافیک، پرسشنامه 58 سوالی اضطراب بارداری، مقیاس آگاهی و سوالات الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و بعد از مداخله توسط مشارکت کنندگان به طور خودگزارشی تکمیل شد. داده ها با نرم افزار SPSS 20 و با استفاده از آزمون های تی، کای اسکوئر، من ویتنی یو و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره آگاهی، حساسیت و شدت درک شده، موانع و منافع درک شده، خودکارآمدی و راهنما برای عمل در گروه تجربی بعد از مداخله به طور معنی دار بهبود یافت (001/0>P). یافته ها نشان دهنده کاهش معنی دار میزان اضطراب کلی (از 3/42±9/241 به 4/40±1/164، 01/0>P) و ابعاد آن بعد از مداخله بود. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش تئوری محور تکنیک آرام سازی بر کاهش اضطراب زنان باردار نخست زا، استفاده از مداخلات مذکور به منظور ارتقای سلامت زنان در دوره بارداری توصیه میشود. کلمات کلیدی: بارداری، اضطراب، نگرش، تغییر رفتار، آرام سازی. وصول مقاله :20/5/95 اصلاحیه نهایی:4/12/95 پذیرش:22/12/95
کلیدواژههای فارسی مقاله
بارداری، اضطراب، نگرش، تغییر رفتار، آرام سازی.
عنوان انگلیسی
Effect of education based on health belief model with relaxation on anxiety of nulliparouse women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Scientific literature has emphasized the role of education and non-pharmacological methods such as relaxation techniques as the priority treatment for anxiety in pregnancy. This study aimed to determine the effect of education, based on the health belief model (HBM) associated with relaxation on anxiety of nulliparous women. Materials and Methods: In an experimental study, 120 nulliparous women referring to health centers in Qazvin City were assigned randomly to experimental and control groups by means of multi-stage sampling. Intervention course included 3 sessions of group education and a relaxation training session in addition to an educational CD and theory-based training booklet. The data collection tools included demographic questions, 58 item Pregnancy Related Anxiety Questionnaire (PRAQ), Knowledge scale and HBM related questions which were filled out by the participants in a self –reported manner before and after the intervention. Using SPSS 20.0, data were analyzed by analytical tests such as T-test, chi-square, Mann-Whitney U and ANOVA. Results: The mean scores of knowledge, perceived sensitivity and severity, perceived barriers & benefits, self efficacy and cue to action constructs improved significantly in the experimental group after the intervention (P< 0.001). Results revealed a significant decrease in the total anxiety score (from 241.9 ± 42.3 to 164.1 ± 40.4, P< 0.01) and its dimensions in the experimental group after the intervention. Conclusion: Regarding the effect of theory based relaxations training on reduction of anxiety in nulliparous women, use of these interventions to improve the health of women during pregnancy is recommended. Key words: Pregnancy, Anxiety, Attitude, Behavior Modification, Relaxation. Received: Aug 11, 2016 Accepted: Mar 13, 2017
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد فخری | ahmad fakhri
department of psychiatry, medicine school, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran.
گروه اعصاب و روان، دانشکده علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
هادی مرشدی | hadi morshedi
department of public health, health school, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
عیسی محمدی زیدی | isa mohammadi zeidi
department of public health, health school, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-139&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/33/article-33-407538.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات