این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۶۸
عنوان فارسی
بررسی عادتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: مطالعه فرایندی است که در نتیجه آن اطلاعات به ذهن وارد میشود. فراگیری مهارتهای مطالعاتی توسط دانشجویان میتواند باعث موفقیت تحصیلی هر چه بیشتر آنها گردد. مطالعه حاضر به منظور بررسی روشهای مطالعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1394 طراحی گردید. مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی، 508 نفر از دانشجویان به شیوه طبقهای تصادفی انتخاب شدند و برای بررسی عادتهای مطالعه از پرسشنامه Palsane & Shrama Study Habit Inventory; PSSHI)) استفاده شد. هر دانشجو پرسشنامه را بهطور خودگزارشی تکمیل کرد. سپس اطلاعات وارد نرمافزارSPSS شد و با استفاده از آزمونهای آماری نظیر آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر، تجزیه تحلیل گردید. سطح معنیداری در آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: حداقل و حداکثر نمره عادتهای مطالعه به ترتیب 23 و 78 بود. وضعیت عادات مطالعه در نمونههای تحت بررسی نشان داد که 24 نفر (7/4 درصد) دارای وضعیت نامطلوب، 416 نفر (9/81 درصد) وضعیت نسبتاً مطلوب و 68 نفر (4/13 درصد) وضعیت مطلوب دارند. حیطه توانایی خواندن با متغیر متوسط ساعات خواب در شبانهروز رابطه معکوس و معنیداری (040/0P=) داشت، درحالیکه متغیر سن با حیطه انگیزش یادگیری رابطه مستقیم و معنیداری (004/0P=) نشان داد. نتیجهگیری: وضعیت عادتهای مطالعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در حد متوسط ارزیابی گردید. در این رابطه، توجه به بهبود و ارتقاء وضعیت مطالعه در بین دانشجویان ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: مطالعه، عادتهای مطالعه، مهارتهای مطالعه، دانشجو
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعه، عادتهای مطالعه، مهارتهای مطالعه، دانشجو
عنوان انگلیسی
A Survey on the Study Habits in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Study is a process in which information comes into mind. Learning study skills by the students can lead to their greater academic success. This study aimed to evaluate the study methods of Rafsanjan University of Medical Sciences students in 2015. Material and Methodology: In this cross-sectional study, 508 students were selected by stratified random sampling and completed the Palsane & Shrama Study Habit Inventory (PSSHI). The data were entered into SPSS software and were analyzed using Chi-square test and Fisher's exact test. The significance level in the statistical tests was considered at 0.05. Results: The results showed that the minimum and maximum scores of the study habits in order are 23 & 78. The study habits of the sample under investigation were categorized as 4.7% (n=24) undesirable, 81.9% (n=416) relatively favorable, and 13.4% (n=68) desirable. There was a significant and negative correlation (P=0.040) between the average hours of sleep in a day and the ability of reading; whilst there was a significant positive correlation (P=0.004) between the age of samples and their learning motivation. Conclusion: Study results showed that study habits in students of Rafsanjan University of Medical Sciences is moderate. In this regard, attention to the improvement and promotion of the students study habits is essential. Key words: Study, Study Habits, Study Skills, Student Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences Conflict of interest: None declared How to cite this article: Alamdar H, Bakhtar M, Sheikh Fathollahi M, Rezaeian M. A Survey on the Study Habits in Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2015. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(2): 155-68. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Study, Study Habits, Study Skills, Student
نویسندگان مقاله
حسام علمدار | h. alamdar
مرضیه باختر | m. bakhtar
محمود شیخ فتح الهی | m sheikh fathollahi
محسن رضاییان | m. rezaeian
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1247-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-407576.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمار و اپیدمیولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات