این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۴۸

عنوان فارسی بررسی توانمندسازی پرستاران و ارتباط آن با فرهنگ سازمانی و رضایت‌مندی ‌بیماران از مراقبت‌های پرستاری ‌
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: موانع ساختاری، پرستاران را با تعارض نقش و احساس بی قدرتی مواجه کرده است. هدف از انجام این مطالعه نشان دادن اهمیت توانمند سازی پرستاران در امر مراقبت است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار مورد سنجش قرار گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- همبستگی درسال 1393 در بیمارستان­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز با استفاده از روش نمونه­گیری سهمیه­ای برروی 400 پرستار و 400 بیمار انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش­نامه سختی کار II جهت اندازه­گیری توانمندی پرستاران، پرسش­نامه فرهنگ سازمانی رابینز و همچنین پرسش­نامه رضایت­مندی بیماران لستچینگر (PSNCQ ) بود. یافته­ها: همبستگی و ارتباط معنی­داری بین میزان توانمندی با سطح فرهنگ سازمانی وجود داشت (83/0=r، 0001/0>p). با بالارفتن سطح فرهنگ سازمانی، میزان توانمندسازی نیز به نسبت قابل توجهی افزایش یافت و میزان توانمندسازی بر رضایت­مندی بیماران تاثیر به سزایی داشت و همچنین شاخص­های تاثیرگذار بر توانمندی ورضایتمندی و فرهنگ سازمانی مشخص شد. نتیجه­گیری: رضایت­مندی بیماران متاثر از توانمندی مراقبت دهندگان و فرهنگ سازمانی حاکم بر بیمارستا ن­ها است. واژگان کلیدی: فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایت­مندی بیماران.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی، توانمندسازی ساختاری، رضایت­مندی بیماران

عنوان انگلیسی Consideration of empowering nurses and its relationship with ‎organizational culture and patient’s satisfaction of nursing cares
چکیده انگلیسی مقاله Background: Structural barriers have faced nurses with conflict of roles and feeling of powerlessness. ‎The aim of this study was to show the importance of the empowerment of nurses in care affairs, and ‎also corporate culture was examined as an influential factor. ‎ Materials and methods: This descriptive – correlation study was done at hospitals dependent on ‎Ahwaz University of Medical Sciences through quota sampling method on 400 nurses and 400 patients ‎in 2014. Instruments for gathering data were included Work Effectiveness Questionnaire II for ‎measuring the nurses empowering, Robbin's Organizational Culture Questionnaire and also ‎Laschinger’s Patient Satisfaction Questionnaire. ‎ Results: There was a significant correlation and relationship between enablement with organizational ‎culture level (r=0.831, p< 0.0001). As the corporate culture rose, the empowerment level also increased ‎significantly and the empowerment level had a significant impact on patients' satisfaction, furthermore, ‎the indicators effective on empowerment and satisfaction and organizational culture were identified.‎ Conclusion The satisfaction of patients is influenced by caregivers and health environment (dominant ‎culture).‎ Keywords: Organizational culture, Empowerment, Patient satisfaction, Nurses, Iran.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام عطایی زاده | elham‎ ataee zade ‎
msc in nursing management, razi teaching hospital, clinical research development center, ahvaz ‎jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran
کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

محمد صاحب الزمانی | mohammad sahebalzamani
phd of educational management, social determinants of health research center, tehran medical sciences ‎branch, islamic azad university, tehran, iran
دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حجت اله فراهانی | hojjatollah farahani
phd of psychometrics, department of psychology, tehran medical sciences branch, islamic azad university, ‎tehran, iran
دکتری تخصصی روانسنجی، گروه روانشناسی، واحد علوم پزشکی تهران دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://iau-tmuj.ir/browse.php?a_code=A-10-1-496&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/49/article-49-407646.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده تحلیلی/مقطعی/توصیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات