این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۲۰، شماره ۶۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی صلاحیت‌های مورد ‌‌‌نیاز کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی در سطوح مختلف، تعلیم نیروی انسانی را برای کار در کتابخانه‌های مختلف پزشکی دنبال می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی صلاحیت‌های موردنیاز کتابداران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و میزان تطابق آن با سرفصل‌های رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی است. روش‌کار: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به شیوه پیمایشی در سال 1395 انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت‌علمی گروه کتابداری پزشکی، مدیران کتابخانه‌ها و کتابداران شاغل در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بودند که 240 نفر به شیوه‌ی نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده‌اند. جمع آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ی محقق ساخته انجام گرفته است. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه اعضای هیأت‌علمی صلاحیت‌های جستجوی اطلاعات، از دیدگاه مدیران کتابخانه‌ها صلاحیت‌های مدیریتی و از دیدگاه کتابداران صلاحیت‌های فردی و اخلاقی به عنوان صلاحیت‌های اصلی شناسایی شدند، از دیدگاه هر سه جامعه مورد‌‌‌‌‌‌‌ بررسی، صلاحیت‌های پژوهش، به عنوان کم اهمیت‌ترین صلاحیت‌ها بیان شدند. هم‌چنین میزان انطباق صلاحیت‌های موردنیاز کتابداران با سرفصل‌های رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، در مقطع کارشناسی 60 درصد و در مقطع کارشناسی ارشد 66 درصد ارزیابی شد. نتیجه‌گیری: کتابداران پزشکی به منظور ارتقاء دانش و مهارت‌های حرفه‌ای خود لازم است از توانایی‌های حرفه‌ای برخوردار باشند و مجموعه صلاحیت‌های ارائه شده در این پژوهش می‌تواند برای حرفه کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی مفید و موثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Competency Requirements for Academic Librarians of Medical Universities in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The major objective of library and information science education is to train skilled human resources for medical libraries. This study aimed to explore the competencies required for librarians in medical universities, and their conformity with library and information science syllabi in Iran. Methods: This applied survey, was conducted in 2016-2017. The population of the study consisted of all faculty members of library and information science departments, the librarians and library directors of medical universities from among whom a total number of 240 persons were randomly selected. A questionnaire was used for collecting data which were then analyzed using SPSS version 22. Results: According to the findings, searching information, managerial and personal and ethical competencies were considered as the most important competencies from the perspective of faculty members, library directors and librarians, respectively. The results also indicated that research competencies were considered as the least important competencies by the three groups. The conformity of required competencies for librarians with library and information science syllabi at undergraduate postgraduate levels was 60 and 66%, respectively. Conclusion: Medical librarians are required to acquire necessary abilities to enhance their professional knowledge and skills. The competencies presented in this study can be helpful for medical library and information profession.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروانه ابوطالبی | p abotalebi
school of paramedical sciences, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

محمدحسین بیگلو | mh biglu
school of paramedical sciences, tabriz university of medical sciences, tabriz, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1856-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/52/article-52-407654.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات