این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۰-۶۷
عنوان فارسی
ویژگیهای اپیدمیولوژی و بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان شهر کرمانشاه: مطالعه مقطعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: یکی از شایعترین اختلالهای اضطرابی در کودکان و نوجوانان، اختلال اضطراب اجتماعی است. این پژوهش به منظور بررسی ویژگیهای اپیدمیولوژی و بالینی اختلال اضطراب اجتماعی در دانشآموزان شهر کرمانشاه انجام شد. روش کار: پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی (Cross-sectional) است. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان 17-13 ساله شهر کرمانشاه در دورهی راهنمایی بود. با استفاده از جدول Krejcie و Morgan و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 760 نفر انتخاب و پرسشنامههای متغیرهای جمعیتشناختی و اضطراب اجتماعی کودک و نوجوان (SAS-CA) را تکمیل نمودند. دادههای بهدست آمده با نرمافزار آماریSPSS نسخه 19 و روشهای آمار توصیفی، مربع کای و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. سطح معنیداری 05/0 در نظر گرفته شد. یافتهها: دادهها نشان داد که میزان شیوع اختلال اضطراب اجتماعی در کل نمونه 80/18 درصد است. میزان شیوع در دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی بیشتر از پسران بود. فراوانی شدت اختلال اضطراب اجتماعی متوسط 25/12 درصد، شدید 90/4 درصد و خیلی شدید 70/1 درصد بود. در بین عوامل جمعیتشناختی، تحصیلات والدین، شغل والدین، تعداد اعضای خانواده، مقدار درآمد خانواده و سابقهی اختلال روانشناختی در خانواده با شیوع SAD در دانشآموزان رابطهی آماری معنیداری داشت (05/0>P)، اما این رابطه برای نوع تولد معنیدار نبود (05/0P>). نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که اختلال اضطراب اجتماعی بین دانشآموزان دورهی راهنمایی از میزان قابل توجهی برخوردار است. بنابراین، برنامهریزی برای پیشگیری و درمان SAD در اولویت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Epidemiology and Clinical Characteristics of Social Anxiety Disorder in Students in Kermanshah, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: One of the most common anxiety disorders in children is social anxiety disorder (SAD). The purpose of the present study was to investigate the epidemiology and clinical characteristics of social anxiety disorder in students in Kermanshah, Iran. Methods: The present study was a cross-sectional study. The statistical population was all school students aged 13-17 years old in the secondary schools of Kermanshah. According to Krejcie and Morgan Table and multi-stage cluster sampling, 760 students were selected who completed a questionnaire on demographic variables as well as the Social Anxiety Scales for Children and Adolescents (SAS-CA). The data were analyzed using descriptive statistics, chi-square test, and logistic regression analysis with the SPSS-19 software. P values≤0.05 were considered significant. Results: The results showed that the prevalence of social anxiety disorder in the whole population was 80.18%. The prevalence was higher in female students than male students. The severity of social anxiety disorder was moderate in 12.25%, severe in 4.90%, and very severe in 1.70% of the students. Parental education, parental occupation, number of family members, average household income, and family history of psychiatric disorders had a significant relationship with the prevalence of SAD in students (P< 0.05) but this relationship was not significant for the mode of delivery (P>0.05). Conclusion: This study shows that the prevalence of social anxiety disorder is significantly high among middle school students. Therefore, it is important to consider early anxiety prevention/intervention programs, especially for children in this age group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نسرین حیدری زاده | n
lecturer, department of educational sciences, university of payame noor, tehran, iran
مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مهران فرج الهی | m farajollahi
professor, department of educational sciences, university of payame noor, tehran, iran
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
زهره اسماعیلی | z esmaeili
assistant, department of educational sciences, university of payame noor, tehran, iran
کرمانشاه، شهرستان دالاهو، خیابان راه کربلا، شهرک سیصد دستگاه، دانشگاه پیام نور، کدپستی 6766113445
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-888-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/63/article-63-407679.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات