این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
حیات، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۸۶-۹۹

عنوان فارسی بررسی ارتباط دانش- مهارت و اهمیت معاینات فیزیکی در پرستاران: مطالعه‌ای توصیفی- همبستگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بررسی بیماران اساس عملکرد پرستاری بوده و هر قدر پرستاران در این امر بهتر عمل نمایند، نتیجه آن برای بیماران سودمندتر خواهد بود. عملکرد بهتر مستلزم دانش و مهارت و نگرش مناسب نسبت به اهمیت معاینات فیزیکی است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط دانش- مهارت با اهمیت معاینات فیزیکی در پرستاران شاغل در بیمارستان­ها اجرا شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 300 پرستار شاغل در بخش‌های داخلی، جراحی و ویژه بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در سال 1395 به روش در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی و حرفه‌ای و پرسشنامه دانش- مهارت و اهمیت معاینات فیزیکی بوده است. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t، ANOVA، ضرایب همبستگی و رگرسیون خطی در نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شده است. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره دانش- مهارت (74/0±)14/3 و میانه (دامنه میان چارکی) نمرات اهمیت (52/0)4 بود. ارتباط مثبت و معناداری بین دو متغیر دانش- مهارت و اهمیت وجود داشت. پرستاران در مهارت‌هایی که مهم‌تر تشخیص داده بودند، دانش- مهارت بیش‌تری را اظهار نمودند. بیش‌ترین متغیر تأثیرگذار بر ارتباط دانش- مهارت و اهمیت، آموزش بود. نتیجه‌گیری: ارزیابی پرستاران از مهارت خود در اجرای معاینات فیزیکی در سطح پایین بود. لیکن کلیه مهارت‌ها را مهم تشخیص داده بودند. برنامه‌های آموزشی مؤثر می‌تواند به نیاز آنان برای کسب این مهارت‌ها پاسخ دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معاینه فیزیکی، پرستاران، خودارزیابی، دانش، مهارت

عنوان انگلیسی Correlation between knowledge-skill and the importance of physical assessments in nurses: A descriptive correlational study
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aim: Patients’ assessment is fundamental to nursing practice and the more precise assessment nurses can perform, the better outcomes patients can achieve. Better practice requires suitable knowledge, skills and attitude regarding the importance of physical assessment. This study aimed to determine correlation between knowledge-skill and the importance of physical assessment in nurses employed in hospitals. Methods & Materials: In this descriptive correlational study, 300 nurses employed in the medical, surgical, ICU and CCU wards of hospitals affiliated to Kerman University of medical sciences, were chosen conveniently in 2016. The data collecting instrument included demographic data, knowledge-skill and the importance of physical assessment items. Data were analyzed by the SPSS software version 19 using correlation coefficient test, linear regression and ANOVA. Results: The mean score of knowledge-skill was 3.14(±0.74) and the median (mode) score of importance was 4(0.52). There was a significant and positive correlation between knowledge-skill and the importance of physical assessment. The nurses had higher knowledge-skill scores for those skills that they had considered more important. The most effective variable on the correlation between knowledge-skill and importance was education. Conclusion: Nurses’ self-assessment of their skills in performing physical assessment was at a low level but they considered all skills important. Effective educational programs can fulfill the nurses’ needs for physical assessment skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا زید آبادی | mohammad reza zeid abadi
msc. in nursing, school of nursing and midwifery, kerman university of medical sciences, kerman, iran
کارشناس ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

زهرا غضنفری | zahra ghazanfari
instructor, dept. of medical surgical nursing, school of nursing and midwifery, kerman university of medical sciences, kerman, iran; member of neuroscience research center, kerman university of medical sciences, kerman, iran
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران و عضو مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

ام سلیمه رودی رشت آبادی | om salimeh roudi rasht abadi
ph.d candidate of nursing, school of nursing and midwifery, kerman university of medical sciences, kerman, iran; member of nursing research center, kerman university of medical sciences, kerman iran
دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران و عضو مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-42&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/66/article-66-407692.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مراقبت‌های پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات