این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۴۹، صفحات ۱۱۱-۱۲۳
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دوره انتظار نتیجه درمان با IUI (تلقیح داخل رحمی)
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: دوره انتظار نتیجه درمان های کمک باروری با دیسترس شدید زنان همراه است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دوره انتظار نتیجه درمان با IUI در زنان نابارور انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 108 زن مراجعه کننده به مرکز ناباروری میلادشهر مشهد انجام گرفت. در گروه آموزش مهارت حل مساله، مهارت حل مساله طی 3 جلسه آموزش داده شد، در گروه مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت دو جلسه آموزش جهت آشنایی واحدهای پژوهش با کارت افکار مقابله ای برگزار گردید و از آن ها خواسته می شد طی دوره انتظار کارت افکار مقابلهای را خوانده و فرم پایش روزانه را تکمیل کنند و گروه کنترل مراقبت معمول را دریافت می کردند. میانگین اضطراب بااستفاده ازپرسشنامه اضطراب اشپیل برگر در روز دهم دوره انتظار نتیجه درمان در سه گروه مقایسه گردید. یافته ها: در روزدهم دوره انتظارمیانگین نمره اضطراب آشکار در گروه کنترل (70/11±46/52)، آموزش مهارت حل مساله (25/11±03/46) و مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت (50/10±34/47) اختلاف معنیدار داشت (039/0= P) اما میانگین اضطراب پنهان گروه کنترل (98/6±55/47)، آموزش مهارت حل مساله (84/8±02/45) و مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت (89/8±92/45) اختلاف معنی دار وجود نداشت (426/0P=). استنتاج: با توجه به تاثیر مداخله مبتنی بر ارزیابی مجدد مثبت و آموزش مهارت حل مساله بر کاهش اضطراب دوره انتظار نتیجه درمان با IUI پیشنهاد می شود با توجه به امکانات موجود در هر مرکز ناباروری از مداخلات مذکور استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparing the Effect of Positive Reappraisal Coping Intervention on Anxiety of Waiting Period in IUI Treatment Using Problem-solving Skills Training
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: Waiting period in fertility treatments lead to distress in infertile women. Current study aimed at comparing the effect of positive reappraisal coping intervention and problem-solving skills training on anxiety of waiting period in women going through IUI treatment. Materials and methods: This clinical trial was conducted in 108 women attending Milad infertility center in Mashhad, Iran. In problem solving group three training sessions were held. In positive reappraisal coping group, two training sessions were held to accustom the participants to the components of positive reappraisal coping. The subjects in this group were asked to read the positive reappraisal coping cards (daily) and complete the monitoring form. Meanwhile, the control group received usual care. The mean score for anxiety was compared between all groups applying Spielberger anxiety Inventory on day 10 of the waiting period. Results: The mean scores for anxiety showed significant differences between the control group (52.46±11.70), the group receiving problem-solving skills trainings (46.03±11.25), and the cases in positive reappraisal coping intervention group (47.34±10.5), (P =0.039). But the mean scores for trait anxiety was not significantly different between the control group (47.55±6.98) those in problem-solving skills group (45.02±8.84), and individuals receiving positive reappraisal coping intervention (45.92±8.89), (P =0.426). Conclusion: According to the positive influence of both interventions, they are recommended for reducing anxiety in waiting period of IUI treatment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه قاسمی گوجانی | marzieh ghasemi gojani
msc student counseling in midwifery, student research committee, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشدمشاوره درمامایی،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
معصومه کردی | masomeh kordi
assistant professor, department of midwifery, evidence based care research center, faculty of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
معصومه کردی- مشهد، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نگار اصغری پور | negar asgharipur
assistant professor, department of clinical psychology, psychiatry and behavioral sciences research center, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیارگروه روان شناسی بالینی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
ملیحه امیریان | malihe amirian
associate professor, department of obstetrics and gynecology, women amp;apos;s health research center, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه زنان و مامایی، مرکز تحقیقات سلامت زنان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حبیب الله اسماعیلی | habibollah esmaeli
professor, department of biostatistics,research center for management and social factors influencing health, faculty of health , mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استاد، گروه آمارزیستی، مرکز تحقیقات مدیریت و عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
الناز اسکندرنیا | elnaze eskandarnia
msc in clinical psychology, ebne sina hospital, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناس ارشدروانشناسی بالینی، بیمارستان ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-7010-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-407868.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
زنان و زایمان و نازایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات