این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
سلامت و محیط زیست
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۴۷-۴۵۸
عنوان فارسی
تعیین سهم انتشار گازهای منتشر شده از خودروها و برآورد میزان توزیع غلظت آلاینده CO در محیط بسته پارکینگ
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: در این تحقیق سهم انتشار گازهای خروجی از اگزوز و توزیع غلظت گاز CO در محیط بسته پارکینگ مورد مطالعه قرار گرفته است. روش بررسی: این مطالعه بصورت توصیفی- تحلیلی بوده است و روش بررسی در این تحقیق شامل دو مرحله است. ابتدا در مرحله اول، سهم انتشار خودروها تعیین گردیده است و سپس به اندازه گیری توزیع غلظت آلاینده CO پرداخته است. به منظور تعیین سهم انتشار گازهای خروجی از اگزوز، از میان گونه های گازهای خروجی، تنها چهار گاز CO،O2،CO2 وN2 اندازه گیری شده است. غلظت گازهای CO، O2 و CO2 با استفاده از داده های سامانه اندازه گیری آلایندگی خودرو برآورد شده است. مقدار گاز N2 از مجموع نسبت همه گونه های گاز که برابر 1 است، برآورد شده است. سپس با استفاده از روش های محاسباتی مقادیر سهم انتشار از خودروها برآورد شده است. جهت اندازه گیری توزیع غلظت آلاینده CO در محیط پارکینگ، نمونه برداری و جمع آوری گازها توسط کیسه های نمونه برداری از جنس مواد بیاثر با حجم L10، در شش نقطه انجام شده است. روش نمونه برداری بر اساس الزاماتOSHA ID210 انجام گرفته است. نتایج به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 16) و آزمون آماری پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. میزان p کمتر از 0/05 معنی دار در نظر گرفته شده است. یافته ها: بیشینه سهم انتشار مربوط به خودرو پراید به مقدار g/s 4/44 و کمینه مقدار انتشار برای خودرو تیبا g/s 0/3 بوده است. کمینه مقدار توزیع غلظت CO برابر ppm 3/6 و بیشینه مقدار توزیع غلظت CO برابر ppm 69/48 بوده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد تجمع غلظت آلاینده COدر مکان هایی که از اطراف محصور بوده، قابل توجه بوده است و در ناحیه ای که بازشوها وجود داشته اند، مقادیرغلظت کمتری اندازه گیری شده است. در این تحقیق بین مقادیر انتشار خروجی از اگزوز و توزیع غلظت ارتباط معناداری مشاهده نشده است. اما توزیع غلظت به مجموعه ای از مکان و تعداد بازشوها، تعداد و نوع خودرو، زمان کارکرد خودرو، حالت عملکردی خودرو و شرایط محیطی در ارتباط بوده است. نتیجهگیری: اندازه گیری غلظت آلاینده CO ناشی از خودروها نشان می دهد که میزان غلظت ها در بعضی نقاط در مقایسه با استاندارد توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت فراتر از حد استاندارد مجاز بوده است. همچنین با ارزیابی به عمل آمده مشخص گردید که استفاده از تهویههای طبیعی یک راهکار موثر در بهبود کیفیت هوا در محیط بسته است و با یک طرح معماری معقول و با در نظر گرفتن کیفیت هوای درون محیط بسته، بدون نیاز به هزینه زیاد می توان به کیفیت مطلوب هوای محیط بسته رسید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مونواکسید کربن، محیط بسته پارکینگ، گازهای خروجی از اگزوز
عنوان انگلیسی
Determining the Contribution of Gas Emissions from Cars and Estimating the Distribution of CO Emissions in Enclosed Parking
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: In this study, contribution of exhaust emission and CO distribution was estimated in enclosed residential complex parking. Materials and Methods: This was a descriptive - analytical study consisted of two stages. In the first stage, the emission contribution of vehicles was determined. In order to determine the contribution of exhaust gas emissions, through gas species, only four species CO, O2, CO2, and N2 were measured. Concentration of CO, O2, and CO2 was estimated using data obtained from the vehicle emissions monitoring system. The amount of N2 was estimated from sum ratio of all species, which equals to 1. Then, using computational methods, the amount of the emission contribution from vehicles. In the second phase, to measure the distribution of CO pollutant, gas sampling and collecting was performed using sampling bags made of inert materials with a volume of 10 l at six points. Sampling was conducted in accordance with the requirements of OSHA ID 210. The Obtained data were analyzed using SPSS Ver.16 software and Pearson statistical test (P > 0.05 means there was no significant difference). Results: Maximum contribution was estimated for Pride with amount of 44.4 g/s and minimum contribution was estimated for Tiba with amount of 0.3 g/s. The minimum and maximum distribution value of CO concentration was achieved 3.6 and 69.48 ppm respectively. It was found that no significant relationship was observed between the values of exhaust emissions and CO distribution. However, the distribution of concentration was associated with locations and the number of openings, the number and type of vehicle, time of operation of the vehicle, the vehicle performance, and environmental factors. Conclusion: Measuring vehicles CO emission indicated that the concentration was beyond the permissible level recommended by the World Health Organization at some. Moreover, it was indicated that natural air conditioning is an effective alternative for improving the air quality in built environments and suitable quality in built environments is achievable through reasonable architectural design, without need to spend too much expense.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Monoxide carbon, Enclosed Parking, Exhaust gases
نویسندگان مقاله
خسرو اشرفی | kh ashrafi
department of environmental engineering, faculty of environment, university of tehran, tehran, iran
دکترای مهندسی مکانیک، دانشیار دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده محیط زیست
مجید شفیع پور مطلق | m shafie pour motlagh
department of environmental engineering, faculty of environment, university of tehran, tehran, iran
دکترای مهندسی مکانیک، استادیار دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده محیط زیست
منیره سادات موسوی | m s mousavi
ph.d student of environmental engineering, faculty of environment, university of tehran, tehran, iran
دانشجوی دکترای مهندسی محیط زیست دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده محیط زیست
محمد حسین نیک سخن | m h niksokhan
department of environmental engineering, faculty of environment, university of tehran, tehran, iran
دکترای مهندسی عمران، استادیار دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشکده محیط زیست
حمید رضا وثوقی فر | h r vosoughifar
department of civil engineering, islamic azad university- south tehran branch, tehran, iran
دکترای مهندسی عمران، استادیار گروه مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)
نشانی اینترنتی
http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-677-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
هوا
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات