این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
سلامت و محیط زیست
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۷۵-۲۸۴
عنوان فارسی
بررسی تاثیر مداخله از طریق دو روش آموزش چهره به چهره و پمفلت آموزشی بر تفکیک، جداسازی و بازیافت پسماند در شهر کلاله
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: جمعآوری و دفع بهداشتی پسماند نقش مهمی در سلامتی افراد جامعه دارد. روش جداسازی و تفکیک در مبدا یکی از مهمترین و کم هزینهترین روشهای جداسازی و تفکیک مواد زاید محسوب میشود. این مطالعه با هدف فرهنگسازی و آموزش مردم در امر بازیافت و کاهش پسماند در دو منطقه شهر کلاله با استفاده از دو روش آموزشی انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی بوده که در شهر کلاله انجام شد. شهر کلاله با توجه به بافت اجتماعی و فرهنگی به 6 منطقه تقسیم شد. با استفاده از نمونهگیری خوشهای دو منطقه بصورت تصادفی انتخاب شد. تعداد نمونه در هر منطقه 120 مورد بود. یک گروه تحت آموزش چهره به چهره و گروه دوم از طریق بسته آموزشی آموزش دیدند. مدت جمعآوری پسماندها مدت 60 روز بود. بعد از این مدت مجددا پرسشنامه برای دو گروه توسط رابطین تکمیل و تاثیر روشهای آموزشی بررسی شد. یافتهها: از نظر تفکیک پسماند در گروه آموزش چهره به چهره، قبل از آموزش 70/8 درصد پسماندها را تفکیک میکردند که بعد از ارائه آموزش به خانوارها میزان تفکیک پسماند به 95 درصد رسید. در گروه ارائه بسته آموزشی، قبل از آموزش 57/5 درصد پسماندها را تفکیک میکردند که بعد از ارائه آموزش از طریق بستههای آموزشی میزان تفکیک پسماند به 86/7 درصد رسید. میزان پسماند بازیافتی در هفته بین Kg 0/6 تا 1 به ازای هر فرد بود. این پسماندها شامل کاغذ، شیشه، ظروف پلاستیکی و ظروف فلزی بود. به طور متوسط در روش آموزش چهره به چهره Kg 91 و در روش بستههای آموزشی Kg83 پسماند بازیافتی در هفته جمعآوری شد. نتیجهگیری: میزان آگاهی، نگرش و همکاری در جداسازی پسماند در هر دو روش بعد از آموزش افزایش داشت. اما در روش چهره به چهره میزان آگاهی و مشارکت در جداسازی پسماند بیشتر بود. با ارائه آموزشهای مستمر و برنامهریزی شده از لحاظ روش آموزشی و همچنین وجود سازمانهای تفکیککننده پسماند میتوان کمک شایانی به استفاده مجدد از پسماند نمود. این امر باعث آلودگی کمتر محیط زیست، کاهش انتقال بیماریهای مختلف مرتبط با دفع غیر اصولی پسماندهای جامد، کاهش هزینههای درمان با افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص مشکلات و معظلات پسماندهای جامد، کاهش حجم پسماندها میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله آموزشی، پسماند، بازیافت، تفکیک، کلاله
عنوان انگلیسی
The effect of intervention through both face to face training and educational pamphlets on separation and recycling of solid waste in the Kalaleh City
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Collection and disposal of waste has an important role in public health. Isolation and separation procedures at the origin is considered as one of the most important and least costly methods of isolation and separation of waste. This study was aimed to culture and educate those involved in recycling and waste reduction in the Kalaeh City using two educational methods. . Materials and Methods: This semi-experimental study was conducted in Kalaleh City. In the social and cultural context, Kalaleh was divided into six regions. Using cluster sampling, regions were selected randomly. In each area, 120 samples were used. The first group was face-to-face trained and the second group received training through the training package. Waste collection period was 60 days. After this time, the questionnaires were again filled up and the impact of teaching methods were investigated. Results: Face-to-face training resulted in increasing waste separation from 70.8 (before training) to 95%. Whereas, this figure in the group receiving training package increased from 57.5 (before training) to 86.7%. Waste recycling rate was between 0.6 to 1 Kg per person per week. These wastes included paper, glass, plastic, and metal containers. On average, the waste recycled in face-to-face training group and training package group was 91 and 83 Kg per week. Conclusion: Knowledge, attitude and cooperation in waste separation increased after training in both groups. However, in the face-to-face training group, the knowledge and participation in waste separation was more compared with training package group. Continuous training and organizing waste separators could be helpful to re-use waste. It causes less pollution of the environment, reduce the transmission of diseases associated with non-systematic disposal of solid waste, reduce costs and increase awareness about the problems and issues of solid waste, and reduce the solid waste volume.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جواد کریمی | j karimi
b.sc. of environmental health engineering, health center of kalaleh, golestan university of medical sciences, golestan, iran
کارشناس مهندسی بهداشت محیط مرکز بهداشتی درمانی کلاله، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
مهدی صادقی | m sadeghi
assistant professor of environmental health engineering, cereal research center, school of public health, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
دکترای بهداشت محیط، استادیار دانشکده بهداشت ، مرکز تحقیقات غلات، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
ابراهیم فدایی | e fadaie
general physician, health center of kalaleh, golestan university of medical sciences, golestan, iran
دکترای عمومی مرکز بهداشتی درمانی کلاله، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
محمد هادی مهدی نژاد | m h mehdinejad
associated professor of environmental health engineering, environmental health research center, school of public health, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
دکترای بهداشت محیط، دانشیار دانشکده بهداشت ، مرکز تحقیقات بهداشت محیط، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-204-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات