این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۱۹-۳۲۹
عنوان فارسی
مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خلاقیت مؤلفه اساسی عملکرد پرستاری است. نارسایی در ترغیب پرستاران به خلاقیت میتواند از توسعه نوآوری در دانش و عملکرد آنان ممانعت کند؛ لذا کشف روشهای توسعه آن در آموزش پرستاری اهمیت دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1394 انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی- مقطعی از طریق نمونهگیری آسان روی کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری (172 نفر) و کارشناسی ارشد مراقبتهای ویژه (42 نفر) انجام شد. آزمون خلاقیت عابدی مشتمل بر 60 سؤال در 4 زیر مقیاس سیالی، بسط، ابتکار، انعطافپذیری توسط دانشجویان تکمیل شد. ثبات درونی آزمون خلاقیت با آلفای کرونباخ ارزیابی گردید (83/0=r). دادهها با نرمافزار آماری SPSS تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد 5/64%(138 نفر) آنان دختر و 5/35% (76 نفر) پسر بودند. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به ترتیب 52/13±93/129 و 19/12±00/135 بود. آزمون تی مستقل تفاوت معناداری را بین نمره کل خلاقیت دو گروه نشان داد (05/0p
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A comparison of creativity in nursing undergraduate and and graduate students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Creativity is an essential component of nursing practice. Failure to encourage nurses into creativity may hinder innovations in nursing practice and science. Thus, it is important to explore methods for developing it in nursing education. This study aimedto compare creativity in undergraduate and graduate nursing students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2014. Methods: This cross-sectional study was done on the undergraduate (n=172) and master students of critical care nursing (n=42) according to convenience sampling. The Abedi′s Creativity Tool including 60 questions in four sub-scales (fluency, elaboration, originality, and flexibility) was completed by students. Internal consistency for Creativity Test was assured by Cronbach's alpha =0.83. Result: The results showed that 64.5% of the students were female (n=91) and 35.5% of them were male (n=50). Creativity mean score was 129.5±13.74 and 134.9±15.1 in undergraduate and master of science students, respectively. 77.3% of students reported their creativity moderate and the rest (22.7%) high. There was not any significant difference between the two groups in total score of the creativity, but there were significant differences in the flexibility subscale in master students (p< 0.05). Conclusion:Since creative thought is simulated interaction with environment, in order to minimizing distance from appropriate level of creativity at universities, it is necessary to create a supportive educational environment. It is suggested that teachers use specific methods such as brain storming, research skills, exploratory learning, creative study method to enhance creativity level of their students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Creativity, undergraduate, gardutae nursing, student
نویسندگان مقاله
مهسا خدایاریان | mahsa khoda yarian
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services, yazd, iran
دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
طاهره سلیمی | tahereh salimi
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services, yazd, iran
مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدف یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
خدیجه نصیریانی | khadijeh nasiriani
school of nursing amp;amp; midwifery, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services, yazd, iran
استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
سمانه السادات جوادی | samaneh alsadat javadi
msc. student, school of nursing amp;amp; midwifery, shahid sadoughi university of medical sciences amp;amp; health services, yazd, iran
کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-745-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-408853.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات