این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۷۵-۱۸۷

عنوان فارسی تفسیر مشکلات نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی خفیف مدارس استثنایی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آگاهی از مشکلات فراگیران با نیازهای ویژه، خانواده‌ها و مسؤولان آموزش استثنایی را در نحوه درست رفتار و آموزش یاری می‌رساند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مشکلات نوجوانان پسر کم‌توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی انجام شد. روش‌: این مطالعه به صورت کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. نمونه‌های مطالعه را 16 دانش‌آموز پسر 15 تا 18 ساله مبتلا به کم‌توانی ذهنی خفیف مدارس استثنایی شهر تبریز در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل داد که در جریان یک مصاحبه ساختار ‌نیافته و طی زمان 20 تا 70 دقیقه، مشکلاتشان را بیان نمودند. داده‌ها با روش Smith و همکاران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: درون‌مایه‌های به دست آمده از مطالعه شامل «آسیب‌های خانوادگی (خانواده گسیخته و بیماری در خانواده)، ناراحتی‌های جسمانی (بیماری و بدشکلی بدنی و نارسایی عضوی)، بدرفتاری با نوجوان، آسیب‌های روان‌شناختی (اضطراب، احساس گناه و خودکنترلی ضعیف)، نگرانی از آینده (نگرانی از امنیت خود در آینده و نگرانی از آینده تحصیلی و حرفه‌ای)، تحصیل در مدرسه استثنایی، ضعف در فراگیری و معلولیت دیگران» بود. نتیجه‎گیری: کودکان و نوجوانان کم‌توان ذهنی خفیف مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی با مشکلات پیچیده‌ای مواجه هستند. توجه به این مشکلات می‌تواند خانواده‌ها و مسؤولان نظام آموزشی کشور را در کاستن از آلام این گروه از فراگیران یاری رساند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوانان، کم توانایی ذهنی خفیف، آموزش استثنایی، پدیدارشناسی

عنوان انگلیسی Interpretation of Problems of Male Adolescents with Mild Intellectual Disability in Special Schools: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Awareness of the problems of students with special needs will help families and special education officials to treat and train these children correctly. The goal of this study was to identify and analyze the problems of male adolescents with mild intellectual disability (MID) in special schools. Method: This qualitative study was conducted through the phenomenological method. The subjects included 16 male students of 15 to 18 years of age with MID in special schools of Tabriz, Iran, during the educational year of 2012-2013. Data were collected through unstructured interviews within 20 to 70 minutes, and analyzed using the Smith et al. method. Results: The themes that emerged from the interviews consisted of family damages (broken family and illness in the Family), physical ailments (illness, dysmorphism, and organ failure), abuse of adolescents, psychological trauma (anxiety, feeling of guilt, and poor self-control), fear of the future (concerns about safety in the future and concerns about education and job in the future), studying in a special school, poor learning, and disability in others. Conclusion: The findings of this study showed that adolescents with MID enrolled in special schools cope with complex problems. Attention to these problems can help families and educational system officials to reduce the suffering of this group of learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یوسف ادیب | yousef adib
faculty of education and psychology, university of tabriz
دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

اسکندر فتحی آذر | eskandar fathi azar
faculty of education and psychology, university of tabriz
دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

سینا شفیعی سورک | sina shafiei sork
faculty of education and psychology, university of tabriz
دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-614-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-408854.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات