این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۲۱-۲۲۹

عنوان فارسی مشاهده در رویکرد گراندد تئوری: یک مطالعه مروری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مطالعه گراندد تئوری به دلیل توجه بیشتر به تعاملات اجتماعی و بررسی فرایندهای مستتر در رفتارهای اجتماعی، توانسته است به یکی از مهم‌ترین تحقیقات بین رشته‌ای تبدیل شود. مطالعه مروری حاضر با هدف تبیین چگونگی کاربرد و هدایت مشاهده به طور اعم در تحقیقات کیفی و نقش و جایگاه آن به طور اخص در تحقیق گراندد تئوری، درصدد قرار دادن این نوع از شیوه جمع‌آوری داده‌ها در کنار و هم‌پای مصاحبه بود. روش‌: این مطالعه از انواع مقالات مروری روایتی بود. ابتدا کلید واژه‌های «Grounded theory، Qualitative study و Observation» در منابع قابل دسترس شامل پایگاه‌های Google Scholar، PubMed، Magiran و SID جستجو گردید و اندیکاتور AND و OR نیز مورد استفاده قرار گرفت. 21 کتاب، 2 سایت تخصصی، 38 مقاله انگلیسی و 18 مقاله فارسی به دست آمد که پس از بازنگری نهایی، 6 کتاب، 10 مقاله انگلیسی و 4 مقاله فارسی جهت نگارش مرور حاضر مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، اگرچه مصاحبه مهم‌ترین و شاید کاربردی‌ترین ابزار جمع‌آوری داده‌ها در تحقیق گراندد تئوری محسوب می‌شود، اما این روش همیشه نمی‌تواند به محقق در رسیدن به زوایای موجود در پدیده کمک کند. شیوه مشاهده، توانمندی مشاهده‌گر، مزایا و معایب مشاهده، اخلاق در مشاهده و دستورالعمل‌های کاربردی، مواردی هستند که می‌توانند به محقق کیفی که با دیدگاه نظری تعامل‌گرایی نمادین کار خود را آغاز کرده است، کمک شایانی نمایند. نتیجه‎گیری: با انجام مشاهده دقیق و غرق شدن در پدیده مورد نظر با لنز کنجکاوانه تحقیق کیفی، به کار بردن اصول و شیوه‌های علمی مشاهده و در نهایت، استفاده از مصاحبه‌های کاوشگرانه، می‌توان به شکل‌گیری فرایند نهفته در روابط انسانی دست یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشاهده، رویکرد گراندد تئوری، مطالعه مروری

عنوان انگلیسی The Role of Observation in Grounded Theory: A Narrative Review
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Grounded theory has become one of the most important interdisciplinary methods of research because of its attention to social interactions and investigation of hidden processes in social behaviors. This study aimed to explain observation as a tool in grounded theory and to place this data collection method parallel to interviews in terms of importance. Method: This was a narrative review of the literature. First, the available databases (Google Scholar, PubMed, SID, and Magiran) were searched using the keywords observation, qualitative study, and grounded theory, and the indicators AND and OR. As a result, 21 books, 2 professional websites, and 38 articles in English and 18 in Farsi were retrieved. After the final revision, 6 books, and 10 articles in English and 4 in Farsi, which discussed the nature and scope of observation in qualitative studies, were included in the review. Results: Studies show that although interview is the most important and perhaps the most practical tool for collecting data in grounded theory studies, this method cannot always help the researcher to investigate a social phenomenon from different perspectives. Awareness of observation method, ability of the observer, the pros and cons of observation, ethics of observation, and applied guidelines for observation are issues which can help qualitative researchers who adopt symbolic interactionism as theoretical perspective in their qualitative inquiry. Conclusion: Conducting precise observation through which the researcher is totally immersed in the phenomenon under study with curiosity, application of scientific observation principles and methods, as well as employment of in-depth interviews can help qualitative researchers to discover social processes hidden in human interactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Observation, Grounded theory approach, Narrative review

نویسندگان مقاله طاهره فتحی نجفی | tahereh fathi najafi
ebne - sina st
مشهد خیابان ابن سینا، دانشکده پرستاری و مامایی جرجانی

رباب لطیف نژاد رودسری | robab latif nezhad roudsari
ebne - sina st
مشهد خیابان ابن سینا، دانشکده پرستاری و مامایی جرجانی


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-600-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-408858.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات