این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سلامت و محیط زیست، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۳-۱۶۲

عنوان فارسی تاثیر دوره‌های آموزش اصناف بر تغییر آگاهی و عملکرد بهداشتی متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بیماری‌های منتقله از راه غذا یکی از مشکلات شایع و همیشگی نظام سلامت است که کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی نقش مهمی در بروز آنها دارند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر دوره‌های آموزشی بر تغییر آگاهی و عملکرد بهداشتی متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی شهر مشهد در سال 1391 است. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، 513 نفر از متصدیان و کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در شهر مشهد از لحاظ آگاهی و عملکرد بهداشتی در سه محور بهداشت فردی، ساختمانی و ابزار کار مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و تکمیل چک لیست جمع‌آوری گردید. یافته‌ها: از جمعیت مورد بررسی، 265 نفر (51/6 درصد) دوره آموزشی اصناف را گذرانده و 248 نفر (48/4 درصد) به هیچ وجه در کلاس‌های آموزشی اصناف شرکت نکرده بودند. میانگین و انحراف معیار نمرات دانش و عملکرد کلی در گروه آموزش‌دیده به ترتیب 16/1±68/1 و 10/5±70/8 و در گروه آموزش‌ندیده 15/4±62/6 و 11/6±61/8 درصد بود که از لحاظ آماری اختلاف آنها معنی‌دار شد (p&le0/05). مقایسه امتیازات آگاهی و عملکردی بین متصدیان دارای گواهینامه معتبر (طی 3 سال اخیر) و متصدیان فاقد گواهینامه معتبر کاهش امتیاز موثری در هیچیک از محورهای آگاهی و عملکردی نشان نداد. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه نشان داد دوره‌های آموزشی بهداشت اصناف، می‌تواند در بهبود آگاهی و عملکرد متصدیان و کارگران مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، کارکنان مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، آگاهی و عملکرد

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Courses on the Health Knowledge and Practice of Managers and Staff in Food Preparation and Distribution Centers in 2012
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Food borne diseases are one of the common and persistent problems of health system that staff in food preparation and distribution centers play important role in their incident. This study aimed to evaluate the effects of educational courses on changing hygienic knowledge and practice of managers and staff in food preparation and distribution centers in Mashhad in 2012. Materials and Methods: In this cross-sectional study, knowledge and practice in tree domains of personal, construction and tools hygiene were studied in 513 employees and employers of food preparation and distribution centers in Mashhad. The data was collected through interview, observation, and inspection checklist. Results: 265 subjects (51.6%) passed training course and awarded certificate, while 248 subjects (48.4%) did not participate whatsoever in training courses. Mean scores of knowledge and performance in trained group were 68.1±16.1 and 70.8±10.5% and in untrained group were 62.6±15.4 and 61.8±11.6% respectively, indicating statistically significant difference (p< 0.05). Comparing scores of knowledge and practice scores between employers with valid certificate (during last 3 years) with employers without certificate did not show any valuable statistically difference in score reduction. Conclusion: This study showed that hygienic training courses can be effective in improving knowledge and practice of managers and staff in food preparation and distribution centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان رفیعی منش | e rafeemanesh
assistant professor occupational medicine, faculty of medicine, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
متخصص طب کار و بیماریهای شغلی، استادیار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

لیلی نزاکتی الفتی | l nezakati olfati
msc of toxicology. department of health, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناس بهداشت محیط و ارشد سم شناسی، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات