این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۸-۷۹

عنوان فارسی مروری بر برجسته ترین الگوهای اجرایی آموزش بین حرفه‌ای در علوم سلامت در جهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از تحولات مهم آموزش علوم سلامت در چند دهه ­ی اخیر در سطح جهانی، در جهت پاسخ گویی به ضرورت ارتقاء کیفیت و ایمنی درمان­ ها و مراقبت ­ها، تغییر رویکرد از آموزش تک­ حرفه ­ای به آموزش بین­ حرفه­ ای است، این مطالعه با هدف شناسایی و معرفی الگوهای اجرایی معتبر آموزش بین حرفه ­ای در جهان انجام شده است. روش­ ها: مطالعه­ ی مروری نظام ­مند در سال 94- 1393 با بهره­ گیری از راهبرد دانشگاه یورک و کلید واژه­ های آموزش بین­ حرفه ­ای و الگوهای اجرایی در 4 پایگاه مطالعات علوم سلامت شاملScience direct و CINAHL و Pub med و Ovid و پایگاه عمومی مقالات علمی Scholar Google و مجلات و سازمان­ های مرتبط، در محدوده­ ی سال­های 2000 تا 2015 به زبان انگلیسی انجام شده، مقالات بر اساس معیارهای کیفی مبتنی بر هدف، ارزیابی و مقالات نهایی انتخاب گردیدند، از 3137 مقاله­ ی بازیابی شده اولیه، 15 مقاله واجد معیارهای کیفی بودند. نتایج بر اساس رویکرد نظریه­پردازی ملیس2011 و در 3 مقوله­ی" چارچوب مفهومی و مبانی علمی"، "چارچوب اجرایی و مداخلات آموزشی" و "ارزیابی پیامدهای آموزشی" در الگوها استخراج و نتایج به شیوه تفضیلی ارائه گردید. یافته­ ها: هفت الگوی اجرایی معتبر در آموزش بین­حرفه­ای، شامل الگوی دانشگاه بریتیش کلمبیا و دالهوزی از کانادا، دانشگاه واشینگتن، فرانکلین و فلوریدا از آمریکا و دانشگاه لینکوپینگ از سوئد و دانشگاه لیزستر از انگلستان شناسایی شدند. هدف آموزش بین­ حرفه ­ای در الگوهای اجرایی، تکامل تدریجی هویت در فراگیران علوم سلامت از هویت تک­حرفه­ای به هویت بین ­حرفه ­ای بود، چارچوب مفهومی الگوها، مبتنی بر نظریه­ های معتبر روانشناختی فردی و اجتماعی و آموزشی، چارچوب اجرایی بر ارتقاء فرایند اجتماعی شدن حرفه­ ای فراگیران با توسعه همکاری و تعاملات بین حرفه ­ای در قالب یادگیری مبتنی بر خدمات سلامت جامعه متمرکز بوده، و پیامدها نیز در سه حیطه­ ی فراگیران، اساتید و بیماران با ابزار­های کیفی وکمی ارزیابی شده است. نتیجه ­گیری: الگوهای اجرایی در برنامه­ های آموزش بین ­حرفه ­ای، با ایجاد تعاملات گسترده بین­ حرفه ­ای و مبتنی بر نیاز سلامتی جوامع، زمینه ­ی ارتقاء فرآیند اجتماعی شدن حرفه­ ای دانشجویان علوم سلامت را در جهت کسب هویت بین حرفه ­ای در کنار هویت حرفه­ ای فراهم آورده و بدین ترتیب صلاحیت و توانمندی لازم جهت ارائه مراقبت تیمی جامع و یکپارچه مبتنی بر مددجو را در دانش آموختگان علوم سلامت به وجود می آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Overview of the most Prominent Applied Models of Inter-Professional Education in Health Sciences in the World
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:One of the most important developments of health sciences education in recent decades shift from uniprofessional education to interprofessional education approach in the world wide, in terms of meeting needs to promote the quality and safety of treats and cares.This study aimed to introduce the most prominent applied models of inter-professional education in health sciences in the world. Method: This review study has been done in 2015 using review strategy from York university with search in Pub med, CINAHL, Ovid, Science direct data bases as well as Google search engine, also validated related journals and educational organizations, in English language between 2000 to 2015 with main key words such as "interprofessional education" and "applied models. After evaluation of articles based on qualitative criteria, final papers were selected. Of 3137 primary articles retrieved, eventually 15 articles were qualified. Results were analyzed based on theorizing approach of Melies2011 in three categories including: "scientific basis and conceptual framework", "administrative framework and educational interventions" and " evaluating educational outcomes" of interprofessional education models. Results: Seven valid models of interprofessional education were identified including: models of British Colombia and Dalhousie universities from Canada, Florida, Rosalind Franklin and Washington universities from America also Linkoping University from Sweden and Leicester University from England. The purpose of interprofessional education in these models are gradual promotion from unimprofessional identity to interprofessional identity in health sciences students. The conceptual framework of all models were based on valid personal and social psychology also educational theories. Administrative framework were based on development of cooperation and interaction between professionals based on providing health services and community – based learning. Outcomes were assessed in three area including students, faculty members and patients with qualitative and quantitative instruments. Conclusion: Applied interprofessional education models with focus on creating vast interprofessional interactions according to health needs of communities, not only provide appropriate situation for promoting of professional socialization process of health sciences students to achieve professional identity alongside interprofessional identity, but also necessary competency and ability for providing comprehensive patient –centered team care in graduates of health systems .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره وفادار | z vafadar
baqiyatallah university of medical sciences
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهره ونکی | z vanaki
tarbiat modares university
گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس،تهران،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

عباس عبادی | a ebadi
baqiyatallah university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-515-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-409038.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات