این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۹-۱۴

عنوان فارسی اثربخشی آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی (SDOP) بر یادگیری مهارت‌های عملی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبت‌های ویژهICU
چکیده فارسی مقاله زمینه و اهداف: ارزشیابی بالینی دانشجویان به شکل مشاهده مستقیم در موقعیت‌های عملی و واقعی، باعث اطمینان از توانمندی آنان در رویارویی و پیش‌بینی اتفاقات بالینی در شرایط خاص بیمار خواهد شد. این پژوهش باهدف تعیین و مقایسه اثربخشی آزمون داپس با روش‌های سنتی بر میزان یادگیری مهارت‌های بالینی دانشجویان در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد. روش بررسی: این کار آزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1395 در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های آموزشی تهران بر روی 51 دانشجوی پرستاری که واحد کارآموزی ویژه داشتند، انجام شد. دانشجویان به‌طور تصادفی به دو گروه آزمون(26نفر) و شاهد(25نفر) تقسیم شدند. ارزشیابی در گروه شاهد با روش سنتی و گروه مداخله به روش DOPS و با استفاده از چک‌لیست پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن تأییدشده بود، صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار16 Spss و آمار توصیفی و آزمون‌های کولموگراف اسمیرنوف ،کای اسکوئر و تی مستقل با توجه به نوع متغیر تجزیه و تحلیل شدند یافته‌ها: اختلاف معنی‌داری بین نمرات نهایی بین دو گروه در زمینه مهارت‌های مورد بررسی به دست آمد ( (P=./001, P=./004 نتایج مطالعه نمرات نهایی با توجه به وضعیت تأهل و جنس نشان‌دهنده اختلاف معنی‌داری نبود. اما ضریب همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنی‌داری p< 0.017, r=./32) ( بین نمرات نهایی حاصل از ارزشیابی مربوط به مهارت‌ها با نمرات معدل ترم قبل دانشجویان نشان داد. نتیجه‌گیری: ازآنجایی‌که استفاده از روش DOPS باعث ارتقای یادگیری دانشجویان می‌شود، پیشنهاد می‌شود این روش جایگزین روش‌های سنتی ارزشیابی شود یا حداقل به‌عنوان یک روش مکمل در ارزیابی دانشجویان استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Efficacy of Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) on Practical Learning of Nursing Students in Intense Care Unit
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Clinical evaluation of students by the direct observation of procedural skills (DOPS) in the practical and real situations ensures their capabilities in facing and predicting the clinical situations in case of particular patient’s conditions. The present research is conducted to determine and compare the efficacy of DOPS with traditional methods in clinical skill learning of students working in intensive care unit (ICU). Methods: This trial work was performed in 2016 in ICU of one training hospitals of Tehran on 15 nursing students who were in the middle of their internship course. The students were randomly divided into two control (25 members) and test (26 members) groups. The evaluation in the control group was conducted based on the traditional approach and for the test group (intervention group) was implemented with DOPS method, based on a reliability and validity confirmed checklist prepared by the author. The obtained data were analyzed using descriptive statistics, cosmograph-Smirnov, chi-square (χ2), and independent t statistics in SPSS16 software. Results: A significant difference was obtained between the final score of these test and control groups in terms of the studied parameters (Arterial Blood Gas, p=0.001, and central venous pressure, p = 0.004). The final scores were not statistically significant in terms of marital status and gender of the participants. However, the Pearson’s correlation coefficient indicated a positive meaningful (p < 0.017, r = 0.32) relationship between the final scores of the participants with their previous semester average scores. Conclusion: Since using DOPS leads to an improved learning of students, it is recommended replacing the traditional evaluation methods with this method or, at least, implement this new approach as a supplementary method for student evaluation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حانیه غلام نژاد | hanieh gholamnejad
department of medical surgical, faculty of nursing and midwifery, university of medical sciences and health services shahid beheshti university, tehran, iran
گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

فاطمه غفرانی کلیشمی | fatemeh ghofrani kelishami
department of management, faculty of nursing and midwifery, university of medical sciences and health services shahid beheshti university, tehran, iran
گروه مدیریت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

هومان منوچهری | houman manoochehri
department of basic sciences, faculty of nursing and midwifery, university of medical sciences and health services shahid beheshti university, tehran, iran
گروه علوم پایه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

میمنت حسینی | meimanat hoseini
department of community health nursing. faculty of nursing and midwifery, university of medical sciences and health services shahid beheshti university, tehran, iran
گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1296-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-409047.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روش‌های نوین تدریس علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات