این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
بررسی های بازرگانی
، جلد ۱۴، شماره ۷۸، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیر قیمتگذاری با اعداد انتهایی غیر روند بر روی پردازش اطّلاعات قیمتی مصرفکنندگان
چکیده فارسی مقاله
قیمتگذاری غیر روند یک شیوۀ قیمتگذاری مهم بوده که در طول سالها به وسیلۀ خردهفروشان استفاده میشده است. یکی از دلایلی که برای تأثیرگذاری این شیوۀ قیمتگذاری بر افزایش خرید بیان شده است این میباشد که مصرفکنندگان تمایل دارند اعداد سمت راست قیمتها را در ذهن خود حذف کرده و یا توجه بسیار کمی به آن داشته باشند. این پژوهش در پی آن است تا بررسی کند که چگونه شیوۀ قیمتگذاری با اعداد انتهایی غیر روند میتواند پردازش اطلاعات قیمتی مصرفکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد. در این تحقیق برای سنجشِ نوع برآوردهای مطرح شده به وسیلۀ پاسخدهندگان، از مدل بیستر و شیندلر (2005) و برای سنجشِ نوع انگیزۀ پاسخدهندگان درمورد پردازش اطلاعات قیمتی، از پرسشنامۀ مقیاس ضرورت شناختِ کاچیوپو و همکاران (1984) استفاده شده است. برای این منظور تعداد 184 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیههای مطرح شده در این تحقیق با استفاده از نرمافزار PAFW SPSS 18 انجام گرفته است. نتایج نشان میدهد زمانی که اعداد انتهایی قیمت کالاها غیر روند باشد، برآورد ذهنی مصرفکنندگان از تعداد کالاهایی که –در همان بازۀ قیمتی- میتوانند خریداری نمایند، بیشتر است. همچنین قیمتگذاری غیر روند منجر به ایجاد خطای حذف میشود، اما در به وجود آمدن خطای عدم حذف تأثیر چندانی ندارد. علاوه بر این، افرادی که انگیزۀ پایینی برای پردازش اطلاعات و همچنین توانایی شناختیِ پایینتری برای انجام این امر دارند، قیمتهای با اعداد انتهایی غیر روند را بیشتر ترجیح میدهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدرضا طبیبی | mohammad reza
استادیار دانشگاه مازندران، دکترای مدیریت استراتژیک، پردیس بابلسر، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، گروه مدیریت بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
میثم شیرخدایی |
استادیار دانشگاه مازندران، دکترای بازاریابی بین الملل، پردیس بابلسر، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، گروه مدیریت بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
امید رحیمی مقدم | rahimi moghadam
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)
نشانی اینترنتی
http://barresybazargani.itsr.ir/article_25977_a4f19c78299a287fa806bbd5035b10fc.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/642/article-642-409268.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات