این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۷، شماره ۲۵، صفحات ۴-۰

عنوان فارسی مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی در عصر سلجوقیان با تأکید بر مسئله مشروعیت
چکیده فارسی مقاله افکارعمومی به معنای نوعِ نگرش گروه‌های مختلف، همچون نیرویی مؤثّر در عرصه سیاست و اجتماع ایفای نقش می‌کند. لذا هر نظامی، لاجَرَم اقدام به جلب حمایت افکارعمومی می‌نماید. پژوهش حاضر در پی آن است تا ساز و کار دولت سلجوقی را برای مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی جامعه در جهت مشروعیت‌بخشی به قدرت غالب خود معلوم سازد. لذا با عنایت به داده‌های تاریخی و توصیف و تحلیل آنها، به شناسایی و استخراج ابزارها و تلاش‌های سلجوقیان در این زمینه خواهیم پرداخت. سلجوقیان که نزد افکارعمومی فاقد منزلت بودند اقدام به استخدام مدیران ایرانی و کسب اعتبار از نزدیک‌ترین راه‌های ممکن نمودند. آنها با مدیریت افکارعمومی در دو حوزه ایدئولوژیک و غیر ایدئولوژیک، در حوزه ایدئولوژیک سه مؤلّفه حیاتی را دنبال کردند. اهم این تلاش‌ها کسب مشروعیت از طریق نمادهای دینی، ملّی و رهبران نفوذمند فکری بود که محور اصلی این پژوهش بررسی زوایای این حوزه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلجوقیان، مشروعیت، افکار عمومی، ایدئولوژیک.

عنوان انگلیسی The Ideological Management of the Public Opinion in the Seljuk Era with an Emphasis on the Issue of Legitimacy
چکیده انگلیسی مقاله Public opinion means the kind of attitudes of different groups which serve as an effective force in the politics and societal arenas. Therefore, any system has to win the support of the public opinion. This study seeks to examine the mechanism of the Seljuk government to manage the public ideological opinion in order to legitimize itself. With regards to the historical data and its analysis, the researchers try to investigate the Seljuk’s efforts and instruments regarding the above mentioned issue. Lacking dignity and prestige in the public opinion, the Seljuks hired Iranian managers and in this way they tried to gain dignity and credit. They managed the public opinion on two ideological and non-ideological levels. On the ideological level, they considered three vital components. The most important of these efforts was gaining legitimacy through using religious-national symbols and asking help from the influential leaders. The main focus of this study was to examine various aspects of this issue.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Seljuks, Legitimacy, Public Opinion, Ideology

نویسندگان مقاله مرتضی دادور آلانق | morteza dadvar alaneq
university of islamic sciences
دانشگاه معارف اسلامی

علی الهامی | ali elhami
of theology, tehran medical sciences university
گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-80&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ فرهنگی و اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات