این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
تحقیقات جغرافیایی
، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۰۰
عنوان فارسی
واکاوی گرایش شغلی دانشجویان با تأکید بر کارآفرینی مورد مطالعه: دانشجویان رشته جغرافیای دانشگاه تهران
چکیده فارسی مقاله
یکی از دغدغههای ذهنی دانشجویان در هنگام تحصیل، وضعیت آینده شغلیشان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی گرایش شغلی دانشجویان رشته جغرافیا انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- همبستگی است. تعداد 180 نفر به روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه آماری از بین 945 نفر از دانشجویان دورههای کارشناسی (ترم چهارم به بعد) و تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 91- 90 تشکیل دادهاند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که گرایش دانشجویان به کارآفرینی در حد متوسط بوده است. مضاف بر اینکه بین میزان گرایش به کارآفرینی و بعضی از ویژگیهای فردی دانشجویان از قبیل سن، تعداد طرحهای پژوهشی انجام شده توسط دانشجویان و مهارتهای تخصصی آنها رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که از بین ویژگیهای کارآفرینی، بیشترین ویژگی موجود در بین دانشجویان رشته جغرافیا داشتن عزم و اراده بالا است. از نظر بسیاری از دانشجویان مشکل تأمین سرمایه اولیه برای دانشجویان مهمترین مانع برای کارآفرینی دانشجویان بوده است. همچنین نتایج پژوهش حاکی از وضعیت نهچندان مطلوب مؤلفههای سازمانی (دانشکده جغرافیا) برای ایجاد و تقویت روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان است. از نظر دانشجویان مشورت با فارغالتحصیلان جغرافیا و ارتباط با شرکتهای مهندسین مشاور مهمترین عامل در افزایش آگاهی دانشجویان از زمینههای شغلی رشته جغرافیا است. اصلاح و بازنگری در برنامههای آموزشی برای تقویت قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان و ایجاد مرکز رشد کارآفرینی مختص دانشجویان رشته جغرافیا از جمله پیشنهادات پژوهش میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of Student’s Career Orientation with Emphasis on Entrepreneurship Case Study: Geography Students, University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
A major preoccupation of students at university is the future status of their job. This study has been identified with the aim to identify employment trends geography students. This is an applied research and its method is Descriptive – correlation. The statistical population of research is involving 945 students of undergraduate courses (fourth semester onwards) and graduate (MS and PhD) Geography Faculty of Tehran University in year 2011-2012 have formed. Using and Krejcie & Morgan table 180 people randomly were chosen as sample. For determining the validity of the study, questionnaire was given to the specialists and experts in the fields of geography and entrepreneurship and after the reforms were confirmed. Order to determine the reliability of research instrument Preliminary test of 35 students, Cronbach's alpha was obtained. Research results indicate that attitudes to entrepreneurship students have moderate. In addition between attitudes to entrepreneurship and some of the individual characteristics of students, Such as age, number of research projects conducted by students and their specialist skills there is a significant relationship. The results show that among characteristics of entrepreneurs, most of the features of geography students having high determination. The primary financing problem for many students is the main obstacle to entrepreneurship of students. Also results suggest not very favorable situation, the organizational component (Geography Faculty) to establish and strengthen the entrepreneurial spirit among students. Students have to point out that have high ability to absorb in the labor market and attracting in Governmental bodies. They also consult with the graduate in Geography and relationship with Consulting Engineers Company, considered the most important factor in increasing student awareness of career fields of geography. Such offers of the study are: holding the Meeting with the theme, "Geography job prospects" in college and the revision in Educational programs to enhance the capabilities of entrepreneurship and construction of the Center for Entrepreneurial Growth geography students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود نیک سیرت |
دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سیدعلی بدری | seyed ali
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
مرضیه کارخانه |
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
طاهره جلالی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-409802.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات