این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات جغرافیایی، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۱۰۱-۱۱۴

عنوان فارسی تدوین برنامه استراتژیک گردشگری پزشکی با تاکید بر گردشگری مذهبی در شهر مشهد
چکیده فارسی مقاله گردشگری در قرن بیست و یکم با توجه به گسترش زیرساخت‌های، اقتصادی، بهداشتی امنیتی و ارتباطی به یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر بدل گشته است ازاین‌رو گردشگری به‌عنوان فعالیتی اقتصادی با منافع بسیار در بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق مختلف در زمینه اشتغال، درآمد و افزایش درک از مکان، پارامتری مهم در توسعه محسوب می‌شود. گردشگری پزشکی شاخه‌ای از گردشگری سلامت می‌باشد که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. شهر مشهد با توجه به وجود بارگاه مطهر رضوی و وجود بیش از 300 هزار نفر گردشگر خارجی در سال و دارا بودن بیش از 31 بیمارستان دولتی و خصوصی و تخصص‌های مختلف قلب، چشم، اطفال و. .. یکی از مراکز جذب گردشگر و به عبارتی قطب گردشگری مذهبی - درمانی در ایران می‌باشد. هزینه‌های خدمات پزشکی در این بیمارستان‌ها بالغ‌بر 75 درصد از کشورهای اروپایی و آمریکایی در قیاس با خدمات مشابهی که ارائه می‌دهند کمتر است و همین مسئله یک نقطه قوت اساسی برای توسعه بخشیدن این فعالیت به شمار می‌رود. هدف از این پژوهش برنامه‌ریزی استراتژیک گردشگری پزشکی با استفاده از مدل ترکیبی سوات- ای.ان.پی(SWOT–ANP) می‌باشد. مقاله پیش رو با استفاده از اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و پژوهش میدانی و مصاحبه با کارشناسان مربوطه صورت گرفته است و به‌صورت توصیفی-تحلیلی می‌باشد. یافته‌های پژوهش شامل 9 نقطه قوت، 8 نقطه‌ضعف، 8 نقطه فرصت و 7 تهدید می‌باشد؛ که مهم‌ترین نقطه قوت در این پژوهش وجود زیرساخت‌ها و تخصص‌های مختلف در کنار بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و مهم‌ترین فرصت حمایت از بخش غیردولتی و سرمایه‌گذاری و ایجاد روابط دوجانبه بین کشورهای منطقه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری پزشکی، گردشگری مذهبی، سوات، مدل تحلیل شبکه‌ای، مشهد

عنوان انگلیسی Strategic Planning of Medical Tourism with an Emphasis on Religious Tourism in Mashhad City
چکیده انگلیسی مقاله Medical tourism is a branch of health tourism that has grown considerably in many parts of the world now days. Mashhad city with regard to the Holy Shrine, More than 300 thousand foreign tourists per year, more than 31 public and private hospitals and specialties of cardiology, ophthalmology, pediatrics and. ..,which is one of the centers of attracting tourists and religious - health tourism in Iran. cost of medical services in these hospitals are 75% less than those of European and American hospitals in terms of the quality of similar services they offer and this could be a big advantage for developing such activities in the region. The research methodology has been a descriptive-analytical one which employs a SWOT analysis model in exploring the strengths and weaknesses, opportunities and threats which are considered as internal and external factors critical for treatment tourism in this city. This paper Prepared by using the library documents and the field study and interviews with experts, has been considered as descriptive - analytical. The results show that infrastructure and expertise in Mashhad by the Holy Shrine are the main strengths of this research. And the other hand non-governmental organizations, investment and support and develop the bilateral relations between the Middle East countries are the main opportunities in this research. In conclusion the strengths and opportunities for developing such activities outweigh the weaknesses and threats.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Medical Tourism, Religious tourism, SWOT, ANP, Mashhad

نویسندگان مقاله علی حاجی نژاد |
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

علی اکبر عنابستانی | ali akbar
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمد صفریان |



نشانی اینترنتی http://georesearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/694/article-694-409803.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات