این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۳۹-۱۵۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (همدلی، حل مسأله، کنترل هیجان) بر شادکامی مادران دارای کودکان اتیستیک
چکیده فارسی مقاله اُتیسم، یکی از اختلالات فراگیر رشد است که به عنوان وخیم ترین و در عین حال ناشناخته ترین اختلال دوران کودکی، مطرح می شود. شرایط و نیازهای خاص کودکان اُتیستیک، نه تنها کودک بلکه خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد که مادران سهم اصلی در مواجه با آن را بر عهده دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی (همدلی، حل مسأله، کنترل هیجان) بر شادکامی مادران دارای کودکان اتیستیک شهرستان سنندج انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی و طرح تحقیق از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. 24 نفر از مادران دارای کودک اتیستیک شهرستان سنندج در نیمه دوم سال94 به شیوه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه مهارت های زندگی (همدلی، حل مسأله، کنترل هیجان) آموزش داده شد. ابزار سنجش، پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. داده ها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های زندگی به مادران دارای کودک اتستیک در افزایش شادکامی آنها مؤثر بوده است. و از نتایج پژوهش می توان چنین نتیجه گیری نمود که آموزش مهارت های همدلی، حل مسأله، کنترل هیجان می تواند مادران کودکان اتیستیک را در حل مشکلات کودکانشان یاری دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت های زندگی، شادکامی، کودکان اتیستیک

عنوان انگلیسی Teaching life skills (empathy problem solving emotional control) on welfare of mothers of autistic children.
چکیده انگلیسی مقاله Autism, a pervasive developmental disorder that is also known as one of the most serious childhood disorders, arises. conditions and specific needs of autistic children, not only children but also to impress the family, mothers are the main contribution in the face with it. this study aimed to evaluate the effectiveness of teaching life skills (empathy, problem solving, emotional control) on increase the welfare of mothers with autistic children in Sanandaj city. semi-experimental research design pretest - posttest control group. 24 person of the mothers of autistic children in Sanandaj city in the second half of 94 randomly were assigned to two experimental and control groups. the experimental group received 8 sessions of life skills. Assessment were Oxford welfare. data were analyzed using ANCOVA. the results showed that mothers life skills training to increase Atstyk child contributes to their happiness. and the results, it can be concluded that empathy skills training, problem solving, emotional control can help autistic children mothers to solve and problems of children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید مرادی | omid moradi
islamic azad university sanandaj branch
دانشگاه آزاد سنددج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

صبا رحیمی | saba rahimi
islamic azad university sanandaj branch
دانشگاه آزاد سنندج
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-314-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-409965.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات