این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۷۷-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی نقش تمییزی بین جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانش آموزان دختر و پسر ۸تا ۱۰ سال
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تمییزی جنسیت و تئوری ذهن در پیش بینی همدلی در بین دانش آموزان دختر و پسر بود. برای اجرای این تحقیق از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان پایه دوم و سوم دوره ابتدایی شهر اردبیل در سالتحصیلی 95-94 تشکیل ‌دادند. از این جامعه آماری تعداد 200 دانش آموز 100 دختر ( 50 درصد )و 100 پسر (50 درصد ) بر اساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید. علاوه بر آن برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه (همدلی – بهر و تحلیل ) کودکان، پرسشنامه ذهن خوانی از روی چشم های بار آن و کوهن استفاده شد. و نتایج بدست آمده با استفاده از روش رگرسیون چندگانه از طریق ورود همزمان و همبستگی پیرسون، و T مسقل تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین تئوری ذهن و همدلی و همدلی و جنسیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .همچنین جنسیت و نظریه ذهن به خوبی توانستند همدلی را پیش بینی کنند و هم‌چنین معلوم شد تفاوت معناداری از لحاظ متغییر های تئوری ذهن و همدلی بین دانش آموزان دختر و پسر وجود دارد . بعبارت دیگر میانگین نظریه ذهن و همدلی در بین دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر بود . بحث و نتیجه گیری: از آنجا که آموزش شناختی یکی از روشهای متداول آموزش است لذا برای افزایش همدلی می توان تئوری ذهن را خصوصا در بین پسران آموزش داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تئوری ذهن ، همدلی ، جنسیت ، دانش آموزان

عنوان انگلیسی The Role of gender and Theory of Mind in Predicting Empathy Between girl and boy student 8-10 years
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is The Role of gender and Theory of Mind in Predicting Empathy Methods: The method is descriptive – correlation and The population The study included all children in second grade and third grade primary school in Ardabil were in the 2015 school year. A sample of 200 students, 100 girls (50%) and 100 boys (50%), selected by multistage random cluster In order to measure empathy was used from Empathy test and To measure theory of mind was used Reading the Mind in the Eyes Task (RMET). Obtained Data were analyzed using multiple regressions through simultaneous entry method and Pearson correlation, and T-independent. Results: The results showed that there was a significant positive correlation between Theory of Mind and empathy and There is significant positive correlation between empathy and gender , and Theory of Mind and gender are well able to predict empathy, and it was found significant differences in the variables of the theory of mind and empathy There are male and female students. In other words, the average theory of mind and empathy among female students than male students. Conclusion: Since cognitive training is one of the common methods of training, to increase people’s empathy, we can emphasize on the training variables such as theory of mind specially in boys. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Theory of Mind , Empathy, gender, student

نویسندگان مقاله کریم بابایی |
دانشگاه ارومیه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ارومیه (Urmia university)

نسیم پیرنبی خواه |
دانشگاه محقق
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-288-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/869/article-869-409967.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پژوهشی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات