این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۸۱، شماره ۸۱، صفحات ۳۰-۴۰

عنوان فارسی بهبود عملکرد روش کنترل مستقیم گشتاور در کنترل دور موتورهای القایی با استفاده از اینورترهای چندسطحی
چکیده فارسی مقاله طرح کنترل مستقیم گشتاور یک ساختار ساده در مقایسه با کنترل جهت میدان است. این روش به طور گسترده‌ای در بسیاری از برنامه‌های کاربردی راه‌انداز موتور استفاده می شود. اما در سرعت پایین باعث اعوجاج جریان و گشتاور و تغییرات فرکانس سوئیچینگ می‌شود. موج‌دار شدن گشتاور، ایجاد نویز و ارتعاشات نموده و این امواج به نوبه خود باعث ایجاد تداخل الکترومغناطیسی می‌شوند. دلیل موج‌دار شدن زیاد گشتاور و جریان در کنترل مستقیم گشتاور حضور مقایسه‌کننده‌های هیسترزیس (پسماند) و اینورترهای دوسطحی با تعداد محدودی از بردارهای ولتاژ فعال است. در این مقاله به منظور بهبود عملکرد خروجی، طرح اصلاح شده‌ی کنترل مستقیم گشتاور با اینورتر سه‌سطحی نمایش داده شده است. افزایش تعداد سطوح ولتاژی در اینورترها بدون نیاز به نرخ‌های نامی بالاتر در تک‌تک قطعات، می‌تواند توان نامی را بالا ببرد. ساختار منحصر به‌فرد اینورترهای منبع ولتاژ سه‌سطحی، به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به ولتاژی زیاد با هارمونیک کم بدون ترانسفورماتور و یا قطعات کلیدزنی هم‌زمان سری، برسند. هرچه تعداد سطوح ولتاژ بالا برود، به‌طور قابل توجهی میزان هارمونیک شکل موج ولتاژ خروجی کاهش می‌یابد. نتایج نشان داده است که موج‌دار شدن گشتاور و شار نیز زمانی که از اینورتر سه‌سطحی استفاده می‌کنیم بسیار کاهش پیدا کرده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اینورتر، راه‌انداز، موتور القایی، کنترل مستقیم گشتاور،

عنوان انگلیسی Improved Performance of direct torque control of Induction Motor Using multi -level inverter
چکیده انگلیسی مقاله The direct torque control scheme is a simple configuration structure compared to the Field oriented control. This method is widely used in many applications of motor drive. But the current and torque distortion changes the switching frequency at low speed. The torque ripple causes noise and vibrations and current ripples are in turn responsible for the EMI. The reason of the high current and torque ripple in DTC [4]is the presence of hysteresis comparators together with limited number of available voltage vectors. In this paper In order to improve the output performances, modified Direct Torque Control scheme is employed with three level inverter. Increasing the number of voltage levels in the inverter without the need for higher nominal rates in individual components, can raise nominal power. voltage source inverters structure, allows them reaches to high voltage with low harmonic without transformer or series and simultaneously switching components. The the harmonic of output voltage waveform significantly reduced if The number of voltage levels go up. The results show that torque and flux ripples are more reduced when three level inverter is employed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Inverter, Drive, Induction Motor, Direct Torque Control

نویسندگان مقاله افشین گلدانی |
کارشناس ارشد مهندسی برق، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)

ادیب ابریشمی فر |
دانشیار دانشکده مهندسی برق، دانشگاه علم و صنعت ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

عباس صفاری |
کارشناس ارشد مهندسی برق، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (Imam khomeini naval university of noshahr)


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_25993_7ac96d7002da66c266505f0d1759dc0b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/972/article-972-410166.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات