این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
منظر
، جلد ۸، شماره ۳۷، صفحات ۱۴-۲۱
عنوان فارسی
نمونه قبلی : زمینهساز خلاقیت یا تقلید در طراحی منظر
چکیده فارسی مقاله
عقاید متفاوتی در رابطه با تأثیر نمونههای قبلی بر آموزش دانشجویان وجود دارد. درحالیکه برخی این امر را عاملی برای افزایش خلاقیت دانشجویان تلقی میکنند برخی معتقدند که نمونههای قبلی تنها زمینهساز تقلید از ایدهها و نه خلق ایدههای نویناند. گرچه بررسی نقش نمونههای قبلی در طراحی دانشجویان در زمینههای مختلف طراحی سنجیده شده کمتر تحقیقی به نقش آن در آموزش منظر پرداخته ست. تحقیق حاضر بر آن ست که در ابتدا طی یک تحقیق کیفی الگوهای متفاوت استفاده از نمونههای قبلی را توسط دانشجویان بسنجد و در ادامه دلایل کپیبرداری از ایدهها را در طراحی منظر از زاویه دید دانشجویان بیان کند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (کیفی و کمی) استفادهشده است. نتایج بخش کیفی تحقیق سه الگوی استفاده از نمونههای قبلی را در پروژههای دانشجویان مشخص کرد. گروه A بهطور خلاقانهای از نمونههای قبلی در ارائه راهحلهای جدید استفاده کرده بودند. گروه B برخی از عناصر نمونههای قبلی را برای استفاده جدا کرده یا برخی از ویژگیها را بهطور کامل مدلسازی کرده بودند. گروه C کل نمونه را کپی کرده بود. به دنبال مشاهده و مصاحبههای متمرکز دلایل شیوههای متفاوت استفاده از نمونههای قبلی با دانشجویان به بحث گذاشته شد. نتایج این بخش از تحقیق بهعنوان مبنایی برای بخش کمی تحقیق مورداستفاده قرار گرفت. نتایج بخش کمی تحقیق نشان داد که کمبود وقت، نداشتن تجربه کاری، علاقهمندی به یک طرح خاص و مهارت در سهبعدی سازی با نرمافزارهای طراحی از مهمترین دلایلی ذکر شدند دانشجویان را به کپیبرداری صرف از تمام و یا بخشی از نمونههای قبلی (نمونههای اجراشده) ترغیب میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نمونههای قبلی، خلاقیت، آموزش معماری، طراحی منظر،
عنوان انگلیسی
Do Design Precedents Encourage Copy- Paste or Creativity in Landscape Design?
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه خزاعی |
عضو هیات علمی
محبوبه خالویی |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده هنر معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمان (Islamic azad university of kerman)
نشانی اینترنتی
http://www.manzar-sj.com/article_47211_54733c469f5e623b54ead8cee98400d0.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1218/article-1218-410280.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات