این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی
، جلد ۲۴، شماره ۸۰، صفحات ۱۴۳-۱۶۶
عنوان فارسی
تأثیر شاخصهای فضای کسب و کار بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم (با رویکرد پانل مؤلفهای PLS-Panel)
چکیده فارسی مقاله
در ایـران کمبـود مالیاتها و پایین بودن سهم آنها در بودجۀ کشور از مهمترین مشکلاتی است که دولت با آن روبهرو است. همچنین، با توجه به شواهد موجود، حجم این پدیده در کشور رو به گسترش است. بنابراین، ضروری است که شاخص فضای کسب و کار به عنوان یکی از مهمترین عوامل بر جذب مالیاتی به صورت دقیقتری مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس با استفاده از روش PLS، و پانل دیتا در فضای نرم افزارهای XLSTAT و EViews از میان 30 شاخص مؤثر بر فضای کسب و کار مهمترین شاخصهای مؤثر بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در 31 استان کشور تحت بررسی قرار گرفته است. براساس روش PLS از میان 30 شاخص تحت بررسی، 5 شاخص تعدد پرداخت مالیاتها (در سال)، هزینه مبادله دارایی(درصدی از ارزش ملک)، نرخ کلی مالیات و عوارض (درصدی از سود) و هزینه واردات (دلار) بالاترین سهم را بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم دارند. بر این اساس، میتوان بیان داشت که 3 مؤلفه نظام پرداخت مالیات، قوانین اجرای قراردادها و تجارت برون مرزی بالاترین تأثیر را بر جذب مالیاتها در استانهای کشور دارند. در ادامه در دو پانل جداگانه تأثیر شاخصهای منتخب بر نرخ رشد جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در استانهای مختلف کشور مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش پانل دیتا در حالت مالیاتهای غیرمستقیم (مالیات بر ارزش افزوده) بیانگر این واقعیت است که به ترتیب متغیرهای نرخ کلی مالیات و عوارض (74 صدم)، هزینه واردات (22 صدم)، هزینه مبادله هر دارایی (5/0 صدم)؛ تعدد پرداختمالیات (5 صدم) و زمان پرداخت مالیات (5/0 صدم) بیشترین تأثیر را بر جذب مالیاتهای غیرمستقیم دارند. همچنین در حالت مالیاتهای مستقیم به ترتیب نرخ کلی مالیات و عوارض (30 صدم)، هزینه هر مبادله هر دارایی (11 صدم)؛ تعددپرداخت مالیات (5/1 صدم) و هزینه واردات (1 صدم) بیشترین تأثیر را بر جذب مالیاتهای مستقیم دارند. بر این اساس متغیر به ترتیب نرخ کلی مالیات و عوارض مهمترین عامل مؤثر بر جذب مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم در استانهای کشور میباشد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Impact of business climate indices on attracting direct and indirect taxes (Using PLS-Panel approach)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important problems facing the government in Iran is insufficient government tax income and low share of this income in the government budget. Furthermore, according to the available evidence, this phenomenon is growing; so investigating effects of business climate indicators as one of the most important factors in the tax system is essential. Accordingly, with using PLS, and panel data in XLSTAT and Eviews software, the most important influential factors on direct and indirect taxes among the 30 business climate indicators are reviewed. Based on PLS method, between 30 reviewed indicators, five indexes of the multiplicity of taxes, assets transaction cost, the overall rate of taxes, import duties and charges have the highest contribution in the collection of direct and indirect taxes. Then, in separated panels, effects of selected indicators on the collection of direct and indirect taxes are estimated in the different provinces. Results of the panel data estimation on indirect taxes reflect the fact that, the variables of overall rate of taxes (74 hundredths), the cost of imports (22 hundredths), transaction costs of assets (0.5 hundredths); multiplicity of taxes (5 hundredths) and time to pay taxes (0.5 hundredths) have larger impacts on the collection of indirect taxes. In the case of direct taxes, the overall rate of taxes and duties (30 hundredths), cost per transaction per asset (11 hundredths); the multiplicity of taxes (1.5 hundredths) and the cost of imports (one hundredth) have greater impacts. According to these results, the overall tax rate and duties are the most important factor influencing on the collection of direct and indirect taxes. Price variables, in other words, affect the collection of direct and indirect taxes in the country more than actual variables, which is because of low size of supply of services and products and a high share of the non-official economy of the national economy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسین میرشجاعیان | hossein mirshojeiyan
mirshojaeian@ut.ac.ir
محمد رسولی | mohammad rasouli
m.rasoli.62@gmail.com
نشانی اینترنتی
http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1348-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-410370.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات