این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 آذر 1404
فیض
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۸-۶۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر تغییر قند خون بیماران دیابتی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: با توجه به شیوع قندخون بالا و روند رو به افزایش آن به ویژه در افراد دیابتی و عوارض شناخته شده آن و وجود بعضی کاستیها در تحقیقات قبلی و عدم گزارش تحقیقی در منطقه و به منظور تعیین تأثیر آموزش بر تغییر قند خون، این تحقیق روی بیماران دیابتی شهرستان کاشان در سال 1380 انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه به روش تجربی بر روی 60 نفر از بیمارانی که قبلاً دیابت آنها توسط پزشک متخصص تأیید و حداقل یک سال از زمان ابتلای آنها گذشته بود، انجام گرفت. ابتدا بدون آنکه بیماران اطلاعی از برنامه آموزشی داشته باشند، به عنوان نمونه انتخاب و از آنها چکلیست حاوی اطلاعات دموگرافیک و اختصاصی بیماری قند پر شد و 3 نوبت قند خون ناشتا و 3 نوبت قند خون غیر ناشتا (ساعت 5 بعد از ظهر) گرفته شد. سپس بیماران در شرایط یکسان به مدت 2 هفته در بیمارستان شهید بهشتی کاشان به صورت چهره به چهره آموزش دریافت نمودند و 3 ماه آموزشهای دریافت شده را به کار گرفتند، در حالی که کاملاً تحت نظر و بررسی بودند و در این مدت نمونههایی که دچار سرماخوردگی یا بیماری تأثیرگذار بر قند خون بودند و یا در بیمارستان بستری شده بودند، از مطالعه حذف گردیدند. پس از پایان دوره مجدداً چکلیست پر شد و 3 نوبت قند خون ناشتا و 3 نوبت قند خون غیر ناشتا گرفته شد که نتایج با آزمون آماری MC Nemar's مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. یافتهها: تحقیق روی 60 نفر شامل 6/41 درصد مرد و 3/58 درصد زن دارای طیف سنی 22 تا 60 سال که مـدت ابتلا به دیابت آنها از 1 تا 15 سال بـود، انجام گـرفت. قند خـون ناشتای غـیر طـبیعی از 95 درصـد به 3/48 درصد (0001/ P< ) و قند خون غیر ناشتا نیز از 6/91 درصد به 6/71 درصد کاهش یافت (001/ 0 p < ). نتیجه گیری و توصیه ها: تحقیق نشان داد که آموزش در کنترل قند خون با موفقیت همراه بوده است. لذا توصیه میگردد تحقیقات بیشتری در زمینه آموزش به عمل آید تا بیماران مبتلا به دیابت از آسایش بیشتری برخوردار باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش قند خون، دیابت
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effect of teaching on blood glucose in patients with Diabetes Mellitus
چکیده انگلیسی مقاله
Backgraound: Regarding the growing rate of hyperglycemia in Iran and some of its known complications, we attempted to assess the effect of teaching this matter on diabetic patients at kashan in 1380. Materials and Methods: This experimental research was conducted on 60 patients suffering from diabetes mellitus for at least on year. A Checklist including demographic and disease-related data were filled out for each patient. Then FBS (Fasting Blood Sugar) and Bs (5 PM) were evaluated in three consecutive days. The characteristics and complications of diabetes and the ways of its control were taught via face to face interview during two weeks. After 3 months, again the checklist was filled out and FBS and BS (5 PM) were evaluated in three consecutive days. Data analysis was performed by McNemar's test. Results: 60 patients including 41.6% male and 58.3% female, aged between 22 and 60 years were studied. Duration of disease was between 1 and 15 years. The frequency of abnormal FBS and BS decreased from 95% to 48.3% (P< 0.0001) and from 91% to 71.6% (P< 0.0001), respectively. Conclusion: It seems that teaching diabetic patients about their illness is useful in control of disease. Further studies are recommended to find out more detailed results
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Teaching, Blood sugar, Diabetes Mellitus
نویسندگان مقاله
محمد افشار | mohamamd afshar
department of internal medicine and surgery, faculty of nursing and midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
کاشان، بلوار قطب راوندی، دانشکده پرستاری و مامایی، گروه داخلی و جراحی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
فاطمه سادات ایزدی | fateme sadat izadi
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-161&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات