این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های مشاوره
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۶۰-۸۳
عنوان فارسی
بررسی وضعیت آگاهی، دسترسی و استفاده دانش آموزان از منابع اطلاعاتی مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت آگاهی، دسترسی و استفاده دانش آموزان سال اول دوره دوم متوسطه از منابع اطلاعاتی مؤثر بر انتخاب رشته تحصیلی است. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع پیمایشی است که در دانش آموزان سال دوم دوره دوم متوسطه شهرستان سی سخت که در سال تحصیلی جدید (95-94) به انتخاب رشته تحصیلی پرداخته بودند، انجام شد. 187 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به یک پرسشنامه محقق ساخته که وضعیت موجودِ میزانِ آگاهی، دسترسی و استفاده ازمنابع موثر بر انتخاب رشته تحصیلی در دانش آموزان را مورد بررسی قرار می داد، پاسخ دادند. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون دو جمله ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که دانش آموزان نسبت به نقش استفاده از نظرات متخصصان هر رشته، نظرات معلمان و دانش آموزان سال بالاتر، تحلیل عملکرد تحصیلی خود در سال های گذشته، تحقیق فردی و سنجش علایق و استعدادهای خود در انتخاب رشته مناسب آگاه بودند، این منابع در دسترس آن ها بود و در عمل نیز از آن ها برای انتخاب رشته خود استفاده کرده بودند. یافته ها همچنین نشان داد که دانش آموزان از نقش مشاوران و مراکز خصوصی مشاوره برای انتخاب رشته مناسب آگاه بودند، اما به جز مشاوران مدارس، منابع دیگر مشاوره در دسترس بسیاری از آن ها نبود و بیشتر آن ها از خدمات این مراکز در انتخاب رشته استفاده نکرده بودند. دانش آموزان از نقش خدماتی که مدرسه می تواند به آن ها برای انتخاب رشته بدهد، و همچنین از نقش مطالعه فردی، استفاده از وسایل سمعی و بصری و بازدید از مشاغل در کسب اطلاعات برای انتخاب رشته مناسب آگاه بودند، اما امکانات دسترسی به این منابع برای حداقل نیمی از آن ها فراهم نبود و بسیاری از آن ها از این منابع در انتخاب رشته تحصیلی خود استفاده نکرده بودند. بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آگاهی نسبتاً خوبی در مورد منابع مؤثر بر انتخاب رشته در دانش آموزان شرکت کننده در پژوهش وجود داشت اما بسیاری از این منابع، خصوصاً مراکز مشاوره، در دسترس این دانش آموزان که در یک شهر منطقه سه کشور (از لحاظ منطقه بندی کنکور سراسری) زندگی می کردند وجود نداشت و این امر منجر به عدم استفاده این دانش آموزان از بسیاری از منابع مؤثر در انتخاب رشته شده بود و بنابراین می توانست انتخاب رشته مناسب را در آن ها تحت تأثیر قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
منابع اطلاعاتی، انتخاب رشته، دانش آموزان
عنوان انگلیسی
Investigating of students’ awareness, availability and using of Informational Recourse in discipline selection
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present study were investigating of students’ awareness, availability and using of informational recourse in discipline selection. This study was a description research that carried out in students of 10th grad who select a discipline in new school year in 1394-95. 187 students were selected by categorical random sampling and answer to a researcher-made questionnaire which investigate awareness, availability and using of Informational Recourse in discipline selection. The data analyzed by bionamibal test. The results show that students were awarded to the role of professional, teachers and students idea in discipline selection, analyzing of school performance in past years, personal research about disciplines and measure of their ability and interest in discipline selection. This resource were available to them and using it in discipline selection. The students also were awarded to the role of counselors and counseling centers to discipline selection, but except school counselors, other counseling recourses were not available to them and they were not using these resources to discipline selection. The students were awarded the role of school services, personal study and Broadcasting in discipline selection but these resources were not available to at least half of them and many of them were not using it in discipline selection. With regarding the results can concluded that a good awareness about students were informational recourses in discipline selection in participants, but many of these resources, specially counseling centers, were not available to these students and they were not using it in their discipline selection.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Informational Recourse, Discipline Selection, Students
نویسندگان مقاله
یاسر رضاپور میرصالح | yasser rezapour mirsaleh
ardakan university
استان یزد-شهرستان اردکان-بلوار آیت الله خاتمی-دانشگاه اردکان-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
مریم شفایی | maryam shafaei
islamic azad university of ardakan
دانشگاه آزاد اردکان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)
سمیه براتی | somayeh barati
ardakan university
استان یزد-شهرستان اردکان-بلوار آیت الله خاتمی-دانشگاه اردکان-دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اردکان (Ardakan university)
نشانی اینترنتی
http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-50-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-410410.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات