این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۱۰۰-۱۱۸

عنوان فارسی مقایسه سبک فرزندپروری والدین کودکان با و بدون اختلال‌ طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک فرزندپروری والدین کودکان با و بدون اختلال‌ طیف اتیسم انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه والدین کودکان با و بدون اختلال‌ طیف اتیسم شهر شیراز بودند که از بین آن‌ها نمونه‌ای به حجم 99 نفر (49 نفر از آن‌ها والدین کودکان با اختلال‌ طیف اتیسم و 50 نفر از آن‌ها والدین کودکان بدون اختلال‌ طیف اتیسم) انتخاب شدند. والدین کودکان با اختلال‌ طیف اتیسم با روش نمونه‌گیری در دسترس و والدین کودکان بدون اختلال‌ طیف اتیسم با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. از پرسش‌نامه سبک فرزندپروری والدین رابینسون، ماندلکو، السن و هارت (1995) برای سنجش سبک فرزندپروری والدین استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی والدین کودکان با اختلال‌ طیف اتیسم نسبت به والدین کودکان بدون اختلال‌ طیف اتیسم و سبک فرزندپروری اقتداری والدین کودکان بدون اختلال‌ طیف اتیسم نسبت به والدین کودکان با اختلال‌ طیف اتیسم به‌طور معنی‌داری بالاتر است (001/0(P< و بین سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه والدین کودکان با و بدون اختلال‌ طیف اتیسم تفاوت معنی‌داری وجود ندارد(05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparing Parenting Styles of Parents of Children with and without Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Aim: The aim of this study was comparing parenting styles of parents of children with and without autism spectrum disorder. Method: This was a causal-comparative research. The statistical population of this research includes the whole parents of children with and without autism spectrum disorder in Shiraz city that among them, 90 subjects (49 parents of children with autism spectrum disorders and 50 parents of children without autism spectrum disorders) were selected as a sample size. Sample of parents of children with autism spectrum disorder were selected by available sampling and sample of parents of children without autism spectrum disorder were selected by multistage random sampling method. Parenting styles questioner (Robinson et al., 1995) was used for measuring of parenting styles. Data were analyzed using MANOVA. Results: results showed that the authoritarian's Parenting style of parents of children with autism spectrum disorder significantly are more than the parents of children without autism spectrum disorders and authoritative parenting style of parents of children without autism spectrum disorder significantly are more than of parents of children with autism spectrum disorders(P< 0.001) and in permissive's parenting styles there was no significant differences between parents of children with and without autism spectrum disorder (p>0/05). Conclusion: According to the finding of this research, designing and implementing of parenting styles workshops for parents of children with autism spectrum disorder is necessary. Keywords: Parenting Styles, Parents, Children, Autism Spectrum Disorder
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ستاره شجاعی | setare shojaii
shiraz unv
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مهدی ایمانی | mehdi imani
shiraz unv
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

محمدمهدی تیموری | mohamad mehdi teymori
shiraz unv
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

مریم شاهین | maryam shahin
shiraz unv
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-294-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1426/article-1426-410412.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات