این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سلامت و محیط زیست، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۵۳-۲۶۲

عنوان فارسی ارزیابی ارتعاش تمام بدن رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهرتهران در سال ۱۳۸۹ 
چکیده فارسی مقاله Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0mm 5.4pt 0mm 5.4pt mso-para-margin:0mm mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Times New Roman" mso-ansi-language:#0400 mso-fareast-language:#0400 mso-bidi-language:#0400} زمینه و هدف: رانندگان اتوبوس‌‌های شهری در طول رانندگی به طور دایم در معرض ارتعاش تمام بدن هستند، این مساله می‌‌تواند منجر به اختلالات سیستم‌‌های اسکلتی عضلانی، عصبی مرکزی و گردش خون شود و بیماری‌‌های شغلی ناشی از ارتعاش را ایجاد نماید. هدف از این مطالعه بررسی توصیفی ـ تحلیلی مواجهه رانندگان اتوبوس‌‌های شهری تهران با ارتعاش تمام بدن بوده است.روش بررسی: پارامترهای مربوط به ارتعاش تمام بدن مانند شتاب ریشه مجموع مربعات، شتاب معادل کلی، میزان دوز ارتعاش و فاکتور قله به صورت مجزا در سه جهت (Y, ZوX) در 80 اتوبوس در 5 نوع مختلف که به صورت تصادفی انتخاب گردیده بودند اندازه‌‌گیری شد و نتایج به دست آمده با استاندارد 2631ISO مقایسه شد و در نهایت زمان مجاز رانندگی برای اتوبوس‌‌های مختلف محاسبه گردید.یافته‌ها: شتاب ریشه میانگین مربعات وزن یافته فرکانسی در محورهای X,Y در تمامی اتوبوس‌ها در زیر ناحیه هشدار سلامتی و در محور z در ناحیه هشدار سلامتی است و شتاب معادل کلی در اتوبوس نوع ایکاروس در بالاتر از ناحیه هشدار سلامتی و در بقیه اتوبوس‌‌ها در ناحیه هشدار سلامتی مطابق با استاندارد ISO 2631 است، میزان دوز ارتعاش (VDV) کمتر از 5/8 و فاکتور قله (CF) کمتر از9 بوده و در تمامی اتوبوس‌‌ها کمتر از حدود مجاز پیشنهادی استاندارد ISO 2631 است. همچنین زمان مجازرانندگی کمتراز 8 ساعت در روز تخمین زده شد و به ترتیب اتوبوس‌‌های ایکاروس بیشترین و اتوبوس‌‌های مان کمترین میزان شتاب ارتعاش، فاکتور قله و میزان دوز ارتعاش را به خود اختصاص دادند.نتیجه‌گیری: باتوجه به نتایج امکان ایجاد خطرات بالقوه بهداشتی دررانندگان اتوبوس‌ها وجود دارد بنابراین توصیه می‌شود موارد مدیریت‌‌های ایمنی و بهداشتی در خرید اتوبوس‌‌های جدید، کاهش ساعات کاری و افزایش زمان استراحت در برنامه‌‌ریزی نحوه کار رانندگان مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رانندگان اتوبوس،فاکتور قله،میزان دوز ارتعاش،ارتعاش تمام بدن

عنوان انگلیسی Evaluation of whole Body Vibration in Bus Drivers of Tehran Bus Company in 2010
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: city bus drivers, during driving, are always exposed to the whole body vibration. This can lead to central- neural, musculoskeletal, and blood circulation disorders and develop occupational diseases due to vibration. The objective of this descriptive- analytic study is to investigate Tehran bus drivers&apos exposure to the whole body vibration. Materials and Methods: We measured parameters related to the whole body vibration, such as acceleration of the frequency weighted root sum of squares, the overall equivalent acceleration, vibration dose value, and crest factor were measured separately at three directions (X, Y, Z) in 80 buses in 5 different types, which were selected randomly. The results obtained were compared with ISO 2631: 1997 Standard, and finally permitted driving time was calculated for different buses. Results: Acceleration of the frequency weighted root mean of squares at X, Y axes in all of the buses was below the district of health warning and at Z axis, it was in the district of health warning, while the overall equivalent acceleration in Icarus buses was above the district of health warning and in other buses it was in the district of health warning according to standard ISO 2631: 1997. Vibration dose value (VDV) was less than 8.5 and crest factor was less than 9 and in all of the buses, it was less than the suggested permitted limits of ISO 2631: 1997 standard. Moreover, permitted driving time was estimated less than 8 hours per day and Icarus buses had the most and Man buses had the least vibration acceleration, crest factor, and vibration dose value respectively. Conclusion: According to the results obtained, there is the possibility of developing potential health risks in bus drivers therefore, it is recommended that the health and safe managers consider decrease of working hours and increase of rest time while purchasing new buses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی خوانین | ali khavanin
department of occupational health, faculty of medicine, tabiat modares university, tehran, iran
دکترای بهداشت حرفه ای، دانشیار دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

رمضان میرزایی | ramezan mirzaee
department of occupational health, faculty of public health, tehran university of medical sciences,
دکترای بهداشت حرفه ای، استادیار دانشکده بهداشت و مرکز ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (Zahedan university of medical sciences)

مریم صفاری | maryam safari
department of occupational health, faculty of medicine, tabiat modares university, tehran, iran
دانشجوی کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

اردلان سلیمانیان | ardalan soleimanian
department of occupational health, faculty of medicine, tabiat modares university, tehran, iran
کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات