این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
سلامت و محیط زیست، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۹۹-۳۰۸

عنوان فارسی تاثیر دوره ویژه آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله  زمینه و هدف: آموزش صنوف از برنامه هایی است که در بهبود بهداشت مواد غذایی موثر است. از طرفی اطلاع از سطح آگاهی، نگرش و عملکرد بهداشتی متصدیان مواد غذایی، مدیریت بهداشت محیط را تسهیل می نماید. این تحقیق با هدف تعیین تاثیر دوره ویژه آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان مواد غذایی صورت گرفته است.روش بررسی: مطالعه به روش نیمه تجربی انجام شده و در آن آگاهی، نگرش و عملکرد 370 نفر از صنوف مختلف قبل و بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه و چک لیست بود. روش تحلیل داده ها آزمون t زوجی ،2 χ و آنالیز واریانس یک طرفه بوده است.یافته ها: آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان موثر است. به طوری که میانگین نمرات آگاهی از 03/4±55/20 به 75/3 ± 73/23، نگرش از 6/14 ± 2/107به 5/14 ± 23/112 و عملکرد از 6/7 ± 93/43 به 8 ± 11/ 46 افزایش یافت(001/0>P ).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد پس از مداخله آموزشی تغییر کرده و بیان گر تاثیر دوره ویژه آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد متصدیان مراکز مواد غذایی است. توصیه می گردد، آموزش صنوف بر اساس نوع صنف و به صورت همگن تشکیل شود و جهت اعطای گواهی نامه دوره، تدارک آزمون و کسب نمره حد نصاب ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت،متصدیان مواد غذایی،آگاهی،نگرش،عملکرد

عنوان انگلیسی The Special Health Education Course Effects on Knowledge, Attitude and Practice of Preparation, Distribution and Sale Centers Food Staff in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله Backgrounds and Objectives:The food handling employee education program improves food safety. Determining knowledge, attitude and practice (KAP) level of workers who prepare, distribute and sale the food products make easy to control food safety. This study aimed to evaluate effects of intensive food safety education course on KAP of food handlers. in Kermanshah.Materials andMethods: Knowledge, attitude and practice of 370workers of variety of food handling fields were studied before and after educational intervention course.Avalidated questionnaire about knowledge, attitude based on instruction from Ministry of Health and Medical Sciences for food handling was used for data collection. Paired t-test and Χ2 were applied for statistical analysis.Results: The results showed positive effects of education program on KAP of food handlers. There was significant increase in knowledge marks before and after intervention, 20.5+ 4.03 vs. 23.73 + 3.75 (p< 0.001).Attitude and practice of participants were increased significantly before 107.2+14.6 43.93+7.6 compared to after 112.23+14.5 46.11+8 intervention respectively (p< 0.001). The most increased mark of KAP was belonged to 21-30 years age group.Conclusion: Our findings confirm that educational intervention improved KAP of food handlers. To increase food safety, running periodical educational courses for the same filed workers with final exam and providing certificate highly recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health education,Food handlers,Knowledge,Attitude,Practice

نویسندگان مقاله مقداد پیرصاحب | m pirsaheb
department of environmental health, faculty of public health, kermanshah university of medical scien
دکترای بهداشت محیط، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

علی الماسی | a almasi
department of environmental health, faculty of public health, kermanshah university of medical scien
دکترای بهداشت محیط ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقا سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

منصور رضایی | m rezaee
department of environmental health, faculty of public health, kermanshah university of medical scien
دکترای آمار زیستی، استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijhe.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-111&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات