این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۲۰۶-۲۱۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر کنترل قند خون، استرس، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: شیوع بیماری دیابت در جهان و همین‌طور ایران به‌طور غیرمنتظره‌ای در حال افزایش است و عوامل روان‌شناختی ازجمله استرس، اضطراب و افسردگی نقش پررنگی در کنترل آن دارند. هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر روی کنترل قند خون، استرس، اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بود. مواد و روش‌ کار: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و همراه با گروه شاهد بود. جمعیت موردمطالعه 30 بیمار (40درصد مرد) مبتلا به دیابت نوع 2 بود که به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15=N) و شاهد (15=N) قرار داده شدند. پرسشنامه‌ی افسردگی و اضطراب و استرس (42DASS-) و آزمایش c1HbA در این مطالعه مورداستفاده قرار گرفت. 8 جلسه آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای گروه آزمایش در نظر گرفته شد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. پیش و پس از مداخله، هر دو گروه پرسشنامه (42DASS-) را تکمیل نمودند. آزمایش c1HbA نیز پیش و یک ماه پس از انجام مداخله برای هر دو گروه انجام شد. یافته‌ها: در پایان 10 نفر در گروه آزمایش و 13 نفر در گروه شاهد باقی ماندند. تحلیل داده‌ها نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، میزان استرس و سطح هموگلوبین گلیکوزیله خون افراد گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد به‌طور معنی‌داری کاهش یافت اما اختلاف در شدت اضطراب و افسردگی بین دو گروه، پس از مداخله معنی‌دار نبود (05/0> p). بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، می‌تواند در کنترل قند خون و کاهش میزان استرس در بیماران مبتلا به دیابت مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of mindfulness based stress reduction on glycemic control, stress, anxiety and depression in patients with type 2 diabetes mellitus
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Diabetes is increasingly growing up in the world and also in Iran and psychological factors such as stress, anxiety and depression play an important role in its development. The purpose of this study was investigating the effectiveness of mindfulness based stress reduction on glycemic control, stress, anxiety and depression on patients with type 2 diabetes. Materials & Methods: This quasi-experimental study had a pretest-posttest design with a control group. The study population included 30 diabetic patients (% 40 male), randomly divided into two, the study (N=15) and control (N=15) groups. We used depression, anxiety and stress questionnaire (DASS - 42) and HbA1c testing in this study. The study group received the mindfulness based stress reduction group training with 8 sessions while the control group received no intervention. Both groups completed the (DASS - 42) before and after the intervention. HbA1C was also measured before and one month after the intervention in both groups. Results: In the end, 10 patients in the experimental group and 13 patients in the control group remained. Data analysis showed that stress and HbA1C in the treatment group compared with the control group significantly decreased at posttest. But the difference in the severity of anxiety and depression between the two groups was not significant after intervention (p< 0.05). Conclusion: Based on the results of this study, mindfulness based stress reduction group training can be effective in improving glycemic control and reducing the stress levels in diabetic patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید خراط زاده | hamid kharatzadeh
department of clinical psychology, shahid beheshti university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محمد حسن دوازده امامی | mohammad hasan davazdah emamy
department of clinical psychology, shahid beheshti university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

مریم بختیاری | maryam bakhtiary
department of clinical psychology, shahid beheshti university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

علی کچویی | ali kachuei
department of internal medicine, isfahan university of medical sciences
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

بهزاد مهکی | behzad mahaki
department of epidemiology and biostatistics, isfahan university of medical sciences
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3165-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-411397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده کارآزمایی بالینی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات