این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۴۶

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی بر سبک زندگی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش های مختلف نشان داده است که آموزش تکنیک های فراشناختی در سلامت روان و بهبود زندگی افراد موثر می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) بر سبک زندگی پرستاران شهر بجنورد می باشد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی (پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زنان پرستار شاغل و متاهل بیمارستان های شهر بجنورد در سال 94 می باشد. از بین زنان پرستار شاغل و متاهل، 30 پرستار به صورت نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. قبل از اجرای مداخله آموزشی، پیش آزمون در هر دو گروه انجام شد. تکنیک های فراشناختی (آموزش توجه و ذهن آگاهی) برای گروه آزمایش در 10 جلسه 5/1 ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. سپس از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پس آزمون گرفته شد. داده های با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش تکنیک های فراشناختی تغییرات قابل توجهی در نمرات آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد کرد و موجب بهبودی در همه ابعاد سبک زندگی پرستاران شد. ) 001/0 (p< نتیجه گیری: از طریق آموزش تکنیک های فراشناختی (توجه و ذهن آگاهی) می توان به بهبود سبک زندگی پرستاران کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکنیک های فراشناختی، سبک زندگی، پرستاران

عنوان انگلیسی The study of effectiveness metacognitive techniques educationon life style of married women nurses in Bojnoord
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Different studies show that metacognitive techniques education is effective in mental health and life improvement. This study aims to investigate the effectiveness of metacognitive techniques education (mindfulness and attention training) on life style of nurses at Bojnord City. Materials and Methods: This study is semi-experimental (pretest-posttest with control groups). In the present study the statistical population includes all nurses in Bojnord City in 2015. Among them, 30 nurses were selected based on purposive and available sampling. They were assigned randomly into control (N=15) and experimental group (N=15). Before educational intervention, pretest was taken in both groups. Metacognitive techniques (mindfulness and attention training) were done in 10 sessions for experimental group. Each session takes 90 minutes. Control group did not receive any education. Then posttest was taken in both groups. Data was analyzed by multivariate analysis of covariance using SPSS 22 software. Results: Results showed that metacognitive techniques education cause considerable changes in scores of subjects in experimental group in comparison with the control group. All aspects of nurses life styles also improved by given education (P< 0.001). Conclusion: Metacognitive techniques education (mindfulness and attention training) can help improvement of nurses’ life style.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله metacognitive techniques, life style, nurses.

نویسندگان مقاله ابراهیم نامنی | e nameni
دانشگاه حکیم سبزواری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه حکیم سبزواری (Hakim sabzevari university)

ملیحه شیردل | m shirdel
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
سازمان اصلی تایید شده: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

علی جهانگیری | a jahangiri
دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-610&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-411491.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات