این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
آمایش جغرافیایی فضا
، جلد ۷، شماره ۲۳، صفحات ۶۹-۸۶
عنوان فارسی
ارتقاء ارزشهای بصری در کریدورهای دید شهری با QSAM (نمونه موردی: میدان انقلاب زنجان)
چکیده فارسی مقاله
عرصهی عمومی باید شرایطی را برای گروههای مختلف اجتماعی فراهم کند تا علاوه بر رابطههای با واسطه، به طور بیواسطه نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. . محورهای دید شهرها نمونهای از یک عرصه عمومی هستند که ارتباط بصری بین چشم اندازهای مطلوب شهری یا عناصر شاخص شهری را از طریق یک محور حرکتی یا کانال بصری برقرار میسازند. کیفیت ارزش های بصری محورهای حرکتی بین نقاط شاخص شهری می تواند نقش مهمی در میزان کیفیت اینگونه فضاهای شهری و همچنین خوانایی محیط داشته باشد. بنابراین در راستای ارتقای کیفیات بصری محیطهای شهری میبایستی معیارها و شاخصهای مورد اهمیت را شناسایی کرده و در ادامه در راستای تقویت آنها نقاط ضعف را از طریق سنجش کمی کیفیت به صورت تحلیلهای فضایی- مکانی در محدوده مورد مطالعه نشان داد. پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد عوامل اصلی کیفیت ارزشهای بصری در کریدورهای دید شهری عوامل خوانایی، زیبایی محیطی و جداره ها، تداوم و توالی حرکت، پیوستگی جداره ها، فضای سبز طبیعی، عناصر کیفی نظام بصری و عناصر منظر شهری محسوب میشوند. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است. از شیوههای مرور متون، منابع و اسناد تصویری در بستر مطالعات کتابخانهای و همچنین از روش تحقیق موردی و شیوه تحقیق مشاهده در بستر مطالعات میدانی وپرسشنامه از نظر شهروندان در میدان انقلاب زنجان و 4 محور و کریدور دید منتهی به آن بهره گرفته است. در پژوهش حاضر براساس یافتههای صورت گرفته، جهت سنجش کمی کیفیت ارزشهای بصری در کریدورهای دید شهری در قالب 7 عامل و 27 شاخص کیفی و 41 سنجه کمی طبقه بندی و از طریق روش ANP مورد ارزشگذاری و در نهایت به کمک Spatial Analysis در محیط ARCMAP مورد تحلیل و مدلسازی فضایی قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آنست که کیفیت ارزشهای بصری در محورهای اتصالی به میدان انقلاب زنجان به ترتیب کریدور شهری C (خیابان سعدی) با وزن میانگین (0.2843)، کریدور A ( خیابان فدائیان اسلام) با وزن میانگین (0.2747)، کریدور D (خیابان انقلاب) با وزن میانگین (0.2740) و در رتبه آخر کریدورB (خیابان امام خمینی) با وزن میانگین (0.2125) برآورد شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Promotion of visual values in the corridors of urban vision with Quantitative Spatial Analysis Method (Case Study: Vision corridors leading up to the Enghelab Square Zanjan)
چکیده انگلیسی مقاله
Public sphere should provide conditions for different social groups as well as through relationships, to communicate directly with each other. Axes ci-ties saw an example of a public sphere that visual connection between the desired urban landscapes or elements of the urban indicators through a mo-tor-driven or shaping the visual channel. The quality of the visual axis can move between points of the city such an important role in the quality of ur-ban spaces and the environment is readability. Research carried out shows that the main causes of visual values quality in urban corridors view of rea-dability, beautiful environment and walls, continuity and sequence of mo-tion, continuity walls, natural green space, quality of the visual and land-scape elements are considered.such an important role in the quality of ur-ban spaces and the environment is readability. Research carried out shows that the main causes of visual values quality in urban corridors view of rea-dability, beautiful environment and walls, continuity and sequence of mo-tion, continuity walls, natural green space, quality of the visual and land-scape elements are considered. Research carried out shows that the main causes of visual values quality in urban corridors view of readability, beautiful environment and walls, conti-nuity and sequence of motion, continuity walls, natural green space, quality of the visual and landscape elements are considered. This study is cross-sectional.Analysis and modeling of the space is located. The results indicate that values quality visual axes connecting to the Revolution Square Zanjan urban corridor C (Avenue Sadi) mean weight (0.2843), Corridor A (St. De-votees of Islam) and the weight average (0.2747), Corridor D (St. Revolu-tion) with a weight average (0.2740) and in the end corridor B (Emam Khomeini) mean weight (0.2125) is estimated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قاسم مطلبی |
استادیار معماری طراحی شهری ، دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
سلمان وحدت |
دانشجوی دکتری شهرسازی اسلامی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)
نشانی اینترنتی
http://gps.gu.ac.ir/article_47258_2b2f4f6783b361b349a0c193f98a6546.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/557/article-557-411532.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات