این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۳۵-۱۴۰

عنوان فارسی اثربخشی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر بهبود رابطه پدر جانباز و دختر وی
چکیده فارسی مقاله چکیده اهداف: کناره‌گیری عاطفی و هیجانی پدر جانباز از فرزندانش در کلیه مراحل رشد روانی آنها، به‌طور مکرر و مستمر آنها را در معرض فشارها و ضربات روانی قرار می‌دهد که باعث کاهش کیفیت زندگی آنان می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر بهبود رابطه والد فرزندی دختران مقطع متوسطه خانواده جانبازان انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل، 30 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه خانواده جانبازان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 به‌شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده و به‌روش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه ولی فرزندی (فرم پدر) بود. آزمودنی‌های گروه آزمایش، آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی را طی 8 جلسه 60دقیقه‌ای دریافت کردند، ولی گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای جلسات آموزشی، پس‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در مرحله پس‌آزمون، میانگین نمره رابطه ولی فرزندی در گروه آزمایش (71/18± 66/107) به‌طور معنی‌داری بیشتر از گروه کنترل (40/11±53/96) بود (05/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Positive Thinking Skills on Improving the Relation of Veteran Father and his Daughter
چکیده انگلیسی مقاله Aims: In their mental growth steps, the children of veterans, due to their fathers' emotional and excitement avoidance, undergo current and continuous mental pressures and blows, leading to a reduction in their quality of life. The aim of this study was to investigate the effectiveness of the positive thinking skills on the improvement of the parent-child relationship in the female high-school students of the veterans' families. Materials & Methods: In the controlled pretest-posttest experimental study, 30 female high-school students of the veterans' families were studied in Isfahan in the academic year 2015-16. The subjects, selected by random cluster method, were divided into two groups including experimental (n=15) and control (n=15) groups. Data was collected by the parent-child survey (the father form). Eight 60-minute positive thinking skills training sessions were conducted in experimental group. No training session was conducted in control group. The posttest was conducted in both groups after the conduction of the training sessions. Data was analyzed by SPSS 16 software using one-variable covariance analysis test. Findings: At the posttest stage, the mean score of the parent-child relationship in experimental group (107.66±18.71) was significantly higher than control group (96.53±11.40; p< 0.05). Conclusion: The training of positive thinking skills can improve the parent-child relationship in the adolescent girls of the veterans' families.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم ملاحی | maryam mallahi m
humanities faculty, khomeini shahr branch, islamic azad university, daneshjoo boulevard, isfahan, iran
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر (Islamic azad university of khomeinishahr)

فرزانه نیکنژادی | farzaneh niknezhadi f
1guidance amp; counseling department, humanities faculty, khomeini shahr branch, islamic azad university, isfahan, iran
گروه مشاوره و راهنمایی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)


نشانی اینترنتی http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1319-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات