این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی خودکارآمدی عملکرد بالینی، ابعاد و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی عملکرد بالینی، باور فرد در مورد توانایی‌های خود برای انجام یک مهارت بالینی می‌باشد. هر اندازه که فرد از خودکارآمدی عملکرد بالینی بالاتری برخوردار باشد، عملکرد بالینی بهتری خواهد داشت. هدف این مطالعه تعیین میزان خودکارآمدی عملکرد بالینی، ابعاد و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1395 بود. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 150 دانشجوی پرستاری به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده‌ها به وسیله فرم مشخصات فردی و پرسشنامه خودکارآمدی عملکرد بالینی جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار SPSS16 انجام شد. یافته‌ها: نمره کلی خودکارآمدی عملکرد بالینی 14/21 ± 54/106 به دست آمد. در بین ابعاد خودکارآمدی عملکرد بالینی بیشترین نمره در بعد بررسی بیمار (7 ± 42/34) به دست آمد. معدل نمرات (02/0 = P، 17/0 = r) و اشتغال به تحصیل درترم های بالاتر (001/0 > P) جزء عوامل مرتبط و معنادار با خودکارامدی عملکرد بالینی بودند. نتیجه گیری: خودکارآمدی از مفاهیم مهم برای ارتقاء عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری است لذا توصیه می‌شود برای تقویت تمامی ابعاد خودکارآمدی عملکرد بالینی برنامه‌های آموزشی منظم با رویکرد حمایتی تدوین گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی، عملکرد بالینی، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Clinical Self-Efficacy, Dimensions and Related Factors among Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical self-efficacy is an individual's belief for doing clinical skills. As much as individuals have higher efficacy in clinical practice, their clinical practice will be better. The aim of the present study was to determine the clinical self-efficacy, its dimensions and related factors in nursing students at Qazvin University of Medical Sciences in 2016. Methods: In this descriptive-analytical study, 150 nursing students were selected by the census method. Data were collected using the demographic characteristic form and clinical self-efficacy questionnaire. Also, the data were analyzed by descriptive and analytical tests using the SPSS 16 software. Results: The total mean score of clinical self-efficacy was 106.54 ± 21.14. Assessment of the patients had the highest scores among the dimensions of clinical efficacy (34.42 ± 7). There was a significant correlation between the average scores of the students (r = 0.17, P = 0.02) and studying at higher semesters (P < 0.001) with clinical self-efficacy. Conclusions: Self-efficacy is one of the important concepts to promote the clinical performance in nursing students. Therefore, it is recommended that to strengthen all aspects of clinical self-efficacy, organized educational programs with a supportive approach be developed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Efficacy, Clinical Performance, Nursing Students

نویسندگان مقاله حمیدرضا سلیمی | hamid reza salimi
qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
تهران.اوین،بلوار دانشجو،بن بست کودکیار،دانشگاه علوم بهزیستی.گروه پرستاری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

محمد پورابراهیمی | mohammad pourebrahimi
university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد جواد حسین آبادی فراهانی | mohammad javad hoseinabadi farahani
university of social welfare and rehabilitation, tehran, iran
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-437-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/283/article-283-412275.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات