این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب جانباز
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۵
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر کاهش علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب
چکیده فارسی مقاله
اهداف: ترومای ثانویه، پیامد روانشناختی ناشی از ارتباط مستقیم و طولانیمدت با فرد مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب است. هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش تکنیکهای شناختی- رفتاری با کنترل اثر متغیر افسردگی، اضطراب و استرس در کاهش علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب بود. ابزار و روشها: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل، 22 نفر از همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب مراجعهکننده به بیمارستان روانپزشکی صدر تهران در سال 1392 مورد مطالعه قرار گرفتند. این افراد که در آزمون ترومای ثانویه نمره بالایی را کسب کرده بودند بهتصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه استرس پس از ضربه ثانویه و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس بود. گروه آزمایشی بهمدت 13 جلسه 135دقیقهای بهصورت هفتگی تحت آموزش تکنیکهای شناختی- رفتاری قرار گرفتند. تحلیل دادهها توسط آزمونهای تحلیل کوواریانس تکمتغیری و چندمتغیری انجام گرفت. یافتهها: میانگین نمرات آزمون ترومای ثانویه و مولفههای مزاحمت، اجتناب و برانگیختگی در همه موارد در پسآزمون گروه آزمایش پایینتر از گروه کنترل بود. آموزش تکنیکهای شناختی- رفتاری با کنترل اثر متغیر افسردگی، اضطراب و استرس در کاهش علایم ترومای ثانویه در همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب اثربخش بود (05/0p<). نتیجهگیری: آموزش تکنیکهای شناختی- رفتاری در کاهش علایم ترومای ثانویه، از کارآیی لازم برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive-Behavioral Training on Reducing the Secondary Trauma Symptoms of PTSD Veterans' Wives
چکیده انگلیسی مقاله
Aims: Secondary trauma is a psychological consequence of direct and prolonged contact with a post-traumatic stress disorder person. The purpose of this study was to evaluate the efficacy of instruction of cognitive-behavioral techniques on reduction of secondary trauma symptoms in wives of post-traumatic stress disorder veterans, with controlling the effect of depression, anxiety and stress. Materials & Methods: In this quasi-experimental research with pretest-posttest with control group design, 22 spouses of post-traumatic stress disorder veterans referred to Sadr Psychiatric Hospital of Tehran, Iran in 2013 were studied. The people who have attained high score on the secondary trauma test were randomly assigned to two experimental and control groups. The research instruments were a demographic questionnaire, questionnaire of secondary post-traumatic stress, and questionnaire of depression, anxiety and stress. The experimental group was weekly taught cognitive-behavioral techniques in 13 sessions in 135 minutes. The analysis of data was performed by univariate and multivariate analysis of covariance. Findings: The mean of secondary trauma and components of intrusion, avoidance, and arousal in all cases in the experimental group were lower than the control group. Instruction of cognitive behavioral techniques with controlling the effect of depression, anxiety and stress was effective in reduction of secondary trauma symptoms in wives of post-traumatic stress disorder veterans (p< 0.05). Conclusion: Teaching the cognitive-behavioral techniques is an effective strategy for reducing the symptoms of secondary traumatic stress.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خدیجه ابوالمعالی | abolmaali kh
psychology department, psychology faculty, roudehen branch, islamic azad university, roudehen, iran
ایران، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، مجتمع امام علی ع ، دانشکده روان شناسی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
مایده آقایی پور گواسرایی | aghaeepour gavasaraee m
psychology department, psychology faculty, roudehen branch, islamic azad university, roudehen, iran
گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)
نشانی اینترنتی
http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1117-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیبها ی جنگی و عوارض ناشی از آن
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات