این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب جانباز، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۷-۱۱۳

عنوان فارسی اثربخشی درمان فراشناختی بر بهبود حافظه‌های کلامی و کاری در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه
چکیده فارسی مقاله اهداف: یکی از فرآیندهای روان‌شناختی که در ایجاد و تداوم اختلال استرس پس از سانحه نقش بنیادی را بازی می‌کند، حافظه است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی مداخله فراشناختی بر سطوح حافظه کاری و حافظه کلامی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بود. ابزار و روش‌ها: پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون حاضر در کلیه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر‌های اصفهان و نجف‌آباد در بهار و تابستان 1393 بود. از بین این افراد 30 نفر به‌روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، آزمون حافظه کلامی وکسلر و تکلیف حافظه کاری ان- بک بود. هشت جلسه درمان گروهی فراشناختی برای گروه آزمایش انجام شد. آزمودنی‌ها در هر گروه قبل از مداخله و در پایان مداخله مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و توسط نرم‌افزار آماری SPSS 18 تحلیل شدند. یافته‌ها: در مرحله پس‌آزمون، گروه آزمایش بهبود معنی‌داری در متغیرهای حافظه کاری و حافظه کلامی نشان دادند (05/0p<). همچنین تفاوت معنی‌داری در مولفه‌های حافظه کلامی ساده و سطح دوم حافظه کاری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: درمان فراشناختی بر بهبود عملکرد حافظه کاری و کلامی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Metacognitive Therapy to Improve Verbal and Working Memories in PTSD Veterans
چکیده انگلیسی مقاله Aims: Memory is one of the psychological processes that plays a major role in creating and sustaining post-traumatic stress disorder. The purpose of this study was to determine the effectiveness of Metacognitive therapy on working memory and verbal memory in veterans with post-traumatic stress disorder patients. Materials & Methods: This quasi-experimental research was conducted with pretest-posttest design in all post-traumatic stress disorder patients who were referred to the consultant centers of Esfahan and Najafabad cities, Iran, in spring and summer 2014. Among these, 30 patients were selected by available sampling and were randomly divided into experimental and control groups. All patients were assessed by demographic information questionnaire, Beck Depression Inventory, Beck Anxiety Inventory, Wechsler test of verbal memory WMS-II & N-back at pretest and posttest. The experimental group received 8 metacognitive therapy sessions. Subjects in each group were tested before and after the intervention. Data were analyzed by MANCOVA in SPSS 18 software. Findings: At posttest, the experimental group showed a significant improvement in working memory and verbal memory (p< 0.05). Also the experimental group did not show significant differences in the components of a simple verbal memory and second level of working memory. Conclusion: Metacognitive therapy improves the working memory and verbal memory of post-traumatic stress disorder patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سلمان قربانی | ghorbani s
no.4, 104 3 dd.end, babataher st., emam ali blvd, villashahr,isfahan iran
اصفهان ویلاشهر بلوار امام علی خ باباطاهر بن بست 104 3 پ4

حمید کاظمی زهرانی | kazemi zahrani h
yas clinic, no. 408. 4th floor, jahan-nama building, darvazeh dowlat, isfahan, iran. postal code 81366-13689
اصفهان، دروازه دولت، ساختمان ارگ جهان نما، طبقه 4، واحد 408، کلینیک یاس. کدپستی 13689-81366


نشانی اینترنتی http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-1199-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روان درمانی قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات