این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۱۴، شماره ۴۹، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی از بازار تا پاساژ : تحلیلی بر سیر تحولات فضاهای تجاری مدرن در شهر تهران
چکیده فارسی مقاله .......... .............................. ......................................... مجله علمی پژوهشی پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر 43 سال چهاردهم/ شماره 49 / تیر 1396 تاریخ دریافت : 18 / 02 / 1395 تاریخ پذیرش : 04 / 10 / 1395 چکیده اثرات مدرنیزم بر فضاهای شهری از دوره های معینی در تاریخ شهرهای ایران قابل مشاهده است. اهمیت این مسئله از آن رو قابل طرح است که این فضاهای عمومی دچار تغییرات در سطح ، مقیاس و عملکرد شده ان د. تهران به عنوان پایتخت کشور از همان آغاز به عنوان ویترین تغییرات ، نماد شهری مدرن بوده و امروزه نیز بیش از پیش در معرض تغییرات شتابان قرار دارد. فضاهای تجاری به عنوان یکی از انواع فضاهای عمومی شهری تهران را به تسخیر خود در آورده و گوی سبقت را نسبت به سایر انواع کاربری ها ربوده است. این مقاله سعی دارد تا با توجه به اهمیت بیش از پیش فضای تجاری، سیر تحولات آن را از شکل بازار سنتی تا راسته های تخصصی، پاساژها ، فروشگاه های متمرکز عمده فروشی، مال و غیره مورد مطالعه قرار دهد. بنابراین هدف از این پژوهش شناخت الگوی رشد و توسعه فضاهای تجاری تهران از ابتدا تا کنون است. نوع تحقیق در این پژوهش کیفی و توصیفی- تحلیلی بوده است. در این تحقیق کیفی از ابزارهای گرداوری داده همچون منابع اسنادی و کتابخان های ، پیمایش میدانی مانند مشاهده غیر مشارکتی برای جمع آوری اطلاعات و داده ها در سطح شهر استفاده شده است. برای تحلیل نتایج از نرم افزار Arcgis استفاده شده اس ت. به طوری که برای نمایش روند تغیییرات فضایی فضاهای تجاری در دوره های مختلف از نقشه استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از شک لگیری مراکز تجاری مختلف از آغاز تا دوران معاصر به اشکال مختلف است که می توان آنها را به چند گروه تقسیم کرد به گونه ای که که شکل مراکز تجاری و واحد های تجاری درتهران ، ابتدا در حالت تک هسته ای و سپس به حالت خطی در اطراف هسته مرکزی )خیابان هاو راسته های جدید( و سپس به صورت منظومه ای در بعضی از مناطق مختلف تهران در قالب بازارهای تخصصی جدید خود را نشان م یدهد . اشکال فضایی این کاربری در شهر تهران از شکل سنتی بازار در مرکز تا بازارهای تخصصی در زمین های اطراف تهران نشان دهنده وجود تقاضای فزاینده برای این فضاها از طرفی و کمبود فضاهای رشد برای آنها از طرف دیگر خواهد بود. همچنین نتایج تحقیقی نشان دهنده این است که شک لگیری این بازارها با توجه به محدودیت فضایی در سطح شهر تهران در آینده در زمین های اطراف شهر تهران قوت خواهد گرفت.تغییرات فضایی ناشی از کاربری های تجاری در شهرها نقش برنامه ریزی فضایی را در شهر و شهرسازی دو چندان م یکند و کاربری تجاری را به عنوان یک نیروی مهم در عرصه شک لدهی به شهرها مطرح م یکند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی From Bazaar to Shopping Centers: Analysis of the Evolution of Modern Commercial Spaces in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Impacts of modernism on urban spaces can be observed in specific historic periods of Iran cities. This issue is important because these public spaces have undergone scale and performance alternations. Tehran, as the capital of country and as the showcase of alternations, has been the symbol of modern city and today is exposed to increasingly accelerated changes. As one of public spaces types, commercial spaces have concurred Tehran and dominated other functionalities. Due to increasing application of commercial spaces, this paper studied their development trend from traditional bazars to specialized markets, centralized stores, malls and the like. Therefore, the aim of this study is to investigate the growth and development trend of commercial spaces in Tehran. This is a qualitative and descriptiveanalytical research in which data collection tools such as documentation, library and field surveys such as noncooperative observation were employed throughout the city. ArcGIS software was applied for results’ analysis. For showing the spatial development trend of commercial spaces in different periods, maps were used. The results of study revealed formation of different commercial centers from the beginning of contemporary era in different forms which can be classified into several groups. First, the commercial centers and commercial units of Tehran were in the form of single-core units and then linearly developed around the central cores (streets and new markets); afterwards; they exhibited themselves in the format of new specialized markets. Spatial forms of this functionality in Tehran, from traditional form of bazar in the center to specialized markets in the surrounding regions of Tehran, reflect increasing demand for these spaces and also shortage of growth space. The results also revealed that formation of these markets, regarding spatial limitations in Tehran, will be enhanced in the surrounding areas of Tehran. Spatial alternations of commercial applications in the cities highlight the role of urban planning and introduce commercial application as a crucial driving force in formation of cities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا حبیبی |
استادیار گروه مدیریت چهانگردی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

فرزین مجمودی پاتی | mahmoudi pati
گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_47439_296bcf6e28139a0432644af006085585.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/638/article-638-412778.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات