این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
بسپارش
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۷
عنوان فارسی
بررسی پوستههای کامپوزیتی پلیمری موتورهای راکت پیشرانه جامد
چکیده فارسی مقاله
بهدلیل نقش مؤثر پوسته موتور در عملکرد نهایی راکتها، تلاشهای بسیاری برای بهبود این جزء از سازه پرتابه انجام میشود. مواد مناسب برای پوسته براساس مقدار و نوع بارهای اعمال شده (خمشی، برشی و محوری) و کاربرد نهایی انتخاب میشوند. امروزه، کامپوزیتهای پلیمری تهیه شده با روش رشتهپیچی نسبت به فلزات، کاربرد بیشتری در ساخت پوسته موتور راکت یافتهاند. این انتخاب بهدلیل وزن کمتر، استحکام ویژه بیشتر و محافظت بهتر کامپوزیتهای پلیمری از پیشرانه در برابر محرکهای بیرونی است. برای مقایسه عملکرد پوستههای فلزی و کامپوزیتی از ضریب عملکرد پوسته استفاده میشود. این معیار میتواند در پوستههای کامپوزیتی، با انتخاب پلیمر زمینه (مانند اپوکسی، پلیآمید ایمید و پلیاتر اتر کتون)، الیاف (از جمله کربن، شیشه و کولار) و لایهگذاریهای مختلف کامپوزیت تغییر یابد. چرخه ساخت پوستههای کامپوزیتی موتور راکت بهترتیب شامل یکپارچهسازی مندرل، قراردادن عایق گرمایی، رشتهپیچی مارپیچی و حلقوی، پخت، استخراج مندرل و در نهایت، آزمونهای عملکردی است. بهمنظور دستیابی به پوستههای کامپوزیتی مناسب، تجزیه پلیمر زمینه پیش و پس از پخت (مانند DMA و DSC) و خواص فیزیکی-مکانیکی نمونهها در مقیاس کوچک و در موتور واقعی بررسی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of Polymer Composite Cases in Solid Propellant Rocket Motors
چکیده انگلیسی مقاله
It has taken plenty of effort to improve motor case, because it has an effective role in the final performance of rockets. The selection of material for a given case depends on the applied loads (bending, shear, axial) and its final application. Today, in fabrication of rocket motor cases, filament-wound polymer composites are regarded as alternative materials to metals due to their lower weight, higher specific strength and better protection of the propellant against external stimuli. In order to compare the performances of metallic and composite motor cases, the performance factor is used. The performance factor is influenced by the chosen polymer matrix (epoxy, polyether ether ketone or polyamide-imide) and the type of fiber (carbon, glass or Kevlar) as well as lamination arrangement of layers. The manufacturing process of composite cases, respectively, involves mandrel integration, applying thermal insulation on the mandrel, helical and hoop winding, curing and finally proof tests. In order to achieve a high-performance composite case, the polymer matrix is analyzed before and after curing by thermal analysis techniques such as DMA and DSC, and the physical and mechanical properties of small-scale motor and real-scale motor are investigated.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یاسین کیخا |
دانشگاه جامع امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
عباس کبریت چی |
دانشگاه جامع امام حسین ع
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
نشانی اینترنتی
http://basparesh.ippi.ac.ir/article_1355_1d5e63ffec61c9ed3dc82bc308de19a7.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/651/article-651-412783.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات