این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۶۱-۱۰۴

عنوان فارسی پارادایم های پژوهشی در مطالعات مربوط به سازمان و مدیریت نظام آموزش عالی: تحلیلی بر مقالات فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله تاریخ دریافت: 1395/4/1 تاریخ پذیرش: 1396/1/24 بحث پارادایم‌های علوم اجتماعی در حوزه آموزش عالی در حال گسترش است. هدف این تحقیق جمع‌آوری شواهد تجربی از وضعیت پارادایم‌ها در دانش مربوط به سازمان و مدیریت آموزش عالی ایران است. در این مطالعه سعی شده ضمن بررسی مبانی و روند تحول پارادایم‌ها به این سؤالات پاسخ داده شود: روند تحول پارادایم‌های جایگزین در بین محققان سازمان و مدیریت آموزش عالی ایران چگونه است؟ و نمونه‌هایی از تحقیقات در قالب پارادایم‌های جایگزین کدام‌ها هستند؟ در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی استفاده شد. تعداد 283 مقاله از فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در طول ده سال به‌عنوان جامعه انتخاب و 35 مقاله بر اساس محتوای آنها که مرتبط با حوزه سازمان، مدیریت و رهبری بودند به ‌عنوان نمونه پژوهشی تحلیل محتوا شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش از 91 درصد پژوهش‌ها بر اساس پارادایم کارکردگرایی و کمتر از 9 درصد در قالب پارادایم تفسیری می‌باشند. حوزه تحقیقات سطح موسسه، سطح بخشی یا منطقه‌ای و سطح ملی به‌ ترتیب 57% ، 32% و 11% بوده است. در نهایت فرمت چهار پارادایم کارکردگرایی، تفسیری، انتقادی و پست‌مدرن موردبحث قرارگرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد امجد زبردست | md amjad
دانشگاه کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-649-10&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات