این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۴۴، صفحات ۳۲-۴۰

عنوان فارسی تاثیر بازی‌های گروهی و محلی بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین تاثیر بازی‌های گروهی و محلی بر افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان پسر کم‌توان‌ذهنی 16 تا 19ساله بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه کم‌توان‌ذهنی شهر مشهد تشکیل می‌دادند. در نمونه‌گیری 60نفر به روش در دسترس از دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه کم‌توان‌ذهنی ساکن در خوابگاه هنرستان تنباکوچی شهر مشهد انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در 2گروه (30نفر گروه آزمایش و 30نفر گروه گواه) جایدهی شدند. گروه آزمایش طی 10جلسه، 10نوع بازی گروهی و محلی را انجام دادند و گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی ماتسون بود. داده‌های گردآوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که در مرحله پس‌آزمون، بین 2گروه آزمایش و گواه، در مهارت‌هـای اجتماعی تفاوت معنادار وجود دارد (05/0>P). نتیجه‌گیری: ازآن‌جا که بازی یک فعالیت خوشایند است، دانش‌آموزان سعی می‌کنند رفتارهای مناسب خود را افزایش دهند تا برای ادامه بازی در گروه بمانند. ازاین‌رو می‌توان گفت بازی‌های گروهی و محلی می‌تواند باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of the Local and Group Games on Increasing Social Skills of Students with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the local and group games social skills of mentally retarded male students 16 to 19 years. Method: This study was a experimental study design with pre-test and post-test, and with experimental and control groups. The statistical population of this study was mentally retarded male students in first term secondary school in the Tanbakoochi dormitory Mashhad. 60 students were chosen and randomly assigned to two control and experimental groups. The experimental group was exposed in ten sessions local and group games and the control group were on a waiting list. Data were collected by the children's social skills assessment checklist Matson Data were analyzed using ANCOVA. Results: Data analysis showed that the post-test between the experimental and control groups, there is a significant difference in the rate of social skill (P < 0/05). Conclusion: Since the game is a fun activity, students trying to increase their good behavior to continue playing in the group; Thus the, local and group games can increase social skills of students with mental retardation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله قاسم اذرپیک |
ghasem.azarpeyk@gmail.com

صادق نصری |
s.nasri@srttu.edu


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1207-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات