این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
طب جانباز
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یاد آوریReminder) بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین از اختلال اتونومیکدیسرفلکسی در جانبازان نخاعی شهر تهران در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
چکیده: اهداف:. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دو روش آموزشی بر ارتقای میزان آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین آسیب نخاعی از سندروم اتونومیکدیسرفلکسی در جانبازان نخاعی انجام شده است. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 73 پرستار زن و مرد که به روش مبنی بر هدف انتخاب و آگاهی، نگرش و عملکرد مراقبین با پرسشنامه محقق ساخته پس از کسب روایی و پایایی (6/ 0r=) سنجیده شد که شامل سؤالات دموگرافیک و سؤالات مربوط به آگاهی، نگرش و عملکرد از اتونومیک دیس رفلکسی بود. بعد از اجرای دو روش آموزش حضوری (سخنرانی) و غیر حضوری (کتابچه-یادآوری reminder) مجدداً KAP مراقبین از اتونومیک دیس رفلکسی با همان پرسشنامه مورد ارزیابی و پاسخ سؤالات دو گروه با هم مقایسه و یافتهها با برنامه آماری (SPSS 11) و آمار توصیفی، آزمون tمستقل و t زوجی تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:. میانگین سابقه کاری پرستاری در گروه غیر حضوری6/8 ± 11 و در گروه حضوری 8 ± 15 سال و میانگین سابقه کار با بیماران آسیب نخاعی در گروه غیر حضوری 6/3 ± 8/6 و در گروه حضوری 5/5 ± 4 /7 سال و میانگین نمرات آگاهی واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله ضعیف و بعد از مداخله در هر دو گروه خوب و میانگین نمرات نگرش و عملکرد واحدهای پژوهشی در هر دو گروه قبل از مداخله در حد متوسط و بعد از مداخله در هر دو گروه در حد خوب میباشد. تفاوت معنیداری بین نمرات آگاهی، نگرش عملکرد در روش حضوری و غیر حضوری وجود ندارد(001/0>p) . نتیجه گیری: روش حضوری و غیر حضوری سبب ارتقاء KAP پرستاران از اتونومیک دیس رفلکسی شده و هر دو روش آموزشی تأثیر یکسانی در KAP مراقبین دارد. کلید واژهها: آگاهی، نگرش، عملکرد، اتونومیک دیس رفلکسی
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلید واژهها، آگاهی، نگرش، عملکرد، اتونومیک دیس رفلکسی
عنوان انگلیسی
The effect of Presence (Lecture) and Non-presence (Booklet & Reminder) education method on Nurse's Knowledge, Attitude and Performance (KAP) about Autonomic Dysreflexia in Tehran in 1389
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Aims: To evaluating of the two methods on nurse's KAP about autonomic dysreflexia in Spinal Cord Injured (SCI) people Methods: In the quasi-experimental study 73 nurses were selected based on purposive sampling and randomly assigned presence (lecture) or non- presence (booklet and reminder) training group. Data were collected before and after intervention via a researcher-made questionnaire considering KAP dimensions after obtaining acceptable validity and reliability (r=0.6). Data were analyzed using SPSS software version 11 and more comparisons were done using independent T and paired T test. Results: Mean years of nursing were 11 ± 8.6 and 15 ± 8 and mean SCI caring years was 6.8 ± 3.6 and 7.4 ± 5.5 in non- presence and presence methods respectively. Despite "low" score in Knowledge and "weak" score in attitude and performance dimensions, their KAP significantly improved to "good" level in both groups. No significant difference was found in nurse's KAP comparing the two methods. Conclusion: The non- presence (booklet and reminder) method showed that it’s as effective as lecture method in promoting nurse's KAP score. Evaluating the two methods is recommended in large sample size and in various nursing fields. Key words: Autonomic Dysreflexia, KAP, Knowledge, Attitude, Performance,
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود واحدی | . masoud vahedi
faculty of nursing baqiyatallah university of medical sciences tehran iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله عج – تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
فخرالدین فیضی | fakhruddin feyzi
faculty of nursing baqiyatallah university of medical sciences tehran iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله عج – تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
عباس عبادی | abbas ebadi
faculty of nursing baqiyatallah university of medical sciences tehran iran
دانشکده پرستاری- - دانشگاه بقیه الله عج – تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
حسین کچویی | hussein kachoei
faculty of medical baqiyatallah university of medical sciences tehran
دانشکده پزشکی- بقیه الله عج - تهران- ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://www.ijwph.ir/browse.php?a_code=A-10-277-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مراقبت های پرستاری از قربانیان جنگ
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات