این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۹۳-۳۰۶

عنوان فارسی بررسی روابط ساختاری ابعاد نابهنجار شخصیت با ابعاد بدتنظیمی هیجانی در دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: تنظیم هیجان نقش مهمی در آسیب‌شناسی روانی دارد و در تصریح روابط بین شخصیت و بدتنظیمی هیجان، جنبه‌های نابهنجار شخصیت می‌تواند از اهمیت شایانی برخوردار باشد. با توجه به وجود تفاوت‌های فردی قابل‌ملاحظه در راهبردهای تنظیم هیجانی، مطالعه حاضر با هدف بررسی روابط ساختاری بین ابعاد نابهنجار شخصیت و بدتنظیمی هیجانی در دانشجویان شهید مدنی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1395 انجام گرفت. مواد و روش‌ها: طرح پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و دانشگاه هنر اسلامی شهر تبریز در سال 1395 بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس تعداد 289 نفر انتخاب شدند. فرم کوتاه پرسش‌نامه شخصیت برای DSM-5 Personality Inventory for DSM-5: Brief Form (PID-5-BF) و مقیاس دشواری‌های تنظیم هیجانی به‌عنوان ابزار پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون ضریب همبستگی Pearson و معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در این مطالعه، مسیرهای عاملی معنادار نشان داد که شاخص‌های ابعاد نابهنجار شخصیت با بدتنظیمی هیجانی ارتباط مثبت دارد (010/0p<)؛ به این شکل که عاطفه منفی با عدم وضوح هیجانی (022/0= p، 19/0= β) و مخالفت‌ورزی با عدم پذیرش پاسخ‌های هیجانی (021/0= p، 27/0= β) و مهارگسیختگی با دشواری در کنترل تکانه (011/0= p، 19/0= β) و روان‌پریش‌خویی با دشواری در انجام رفتار هدفمند (034/0= p، 23/0= β)، همبستگی قوی‌تری دارند. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر به نظر می‌رسد که ابعاد نابهنجار شخصیت با بدتنظیمی هیجانی رابطه معناداری دارد و این رابطه می‌تواند بسیاری از مشکلات هیجانی و بین فردی مرتبط با صفات نابهنجار شخصیت را تبیین کند. بنابراین با ارائه راهکارهای روان‌شناختی می‌توان تا حدودی این مشکلات را بهبود بخشید. واژه‌های کلیدی: ابعاد نابهنجار شخصیت، بدتنظیمی هیجان، دانشجویان، تبریز
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابعاد نابهنجار شخصیت، بدتنظیمی هیجان، دانشجویان، تبریز

عنوان انگلیسی Investigating the Structural Relationship between Pathological Personality Dimensions and Emotion Dysregulation in Students of Azerbaijan Shahid Madani University and Islamic Art University of Tabriz in 2016
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Emotion dysregulation plays a vital role in mental pathology and abnormal personality dimensions can be of significant importance in modification of interpersonal relationships and emotion dysregulation. In regard to considerable individual differences in emotion regulation strategies, the present study was conducted aiming at examination of the structural relationship between abnormal personality dimensions and emotion dysregulation in students of Shahid Madani University of Azerbaijan and Islamic Art University of Tabriz in 2016. Materials and Methods: This was a discriptive study. The population included all students of Azerbaijan Shahid Madani University and Islamic Art University of Tabriz in 2016, among whom 289 individuals were selected based on convenient sampling. Emotion Regulation Difficulties Scale and the abridged form of Abnormal Personality Dimensions (PID-5-BF) questionnaire for DSM-5 were utilised as research tools. Data was collected and analyzed using descriptive statistics (avmean and standard deviation), Pearson’s correlation cofficient, and structural equation modeling. Results: In this research, significant factor pathways depicted that abnormal personality dimensions indexes are positively related to emotion dysregulation (p< 0.010), such that negative affectivity with lack of emotional clarity (β = 0.19, P= 0.022), antagonism with non-acceptance of emotional responses (β = 0.27, P= 0.021), disinhibition with impulse control difficulties (β = 0.19, P= 0.011), and Psychoticism with difficulties engaging in goal-directed behavior (β = 0.23, P = 0.034) revealed stronger correlations. Conclusion: Findings of the present study indicated that abnormal personality traits have significant effect on emotion dysregulation, and this relation can explain a large number of interpersonal difficulties linked to abnormal personality traits; therefore, one can, to some extent, improve these problems by proposing psychological strategies. Key words: Abnormal personality dimensions, Emotion dysregulation, Students, Tabriz Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Azerbaijan Shahid Madani University approved the study. How to cite this article: Abdi R, Pak R. Investigating the Structural Relationship between Pathological Personality Dimensions and Emotion Dysregulation in Students of Azarbaijan Shahid Madani University and Islamic Art University of Tabriz in 2016. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(3): 293-306. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا عبدی | r. abdi
r.abdi@azaruniv.ac.ir

راضیه پاک | r. pak
pak0312606@gmail.com


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2954-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-413943.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات